kubbesindeki herşeyi gören pontakrator isa mozağiyi sultan ahmet tarafından söktürülmüş yerine kuran’ı kerim’den ayet yazdırmıştır.
sökülen herşeyi gören pontakrator isa mozağinin aynısını kiliseden camiye çevirilen şu an müze olarak kullanılan kariye camiinin kubbesinde görmek mümkündür.
ayasofya
Ülkedeki boktan gidişi kamufle edebilmek için sıklıkla bu mekan kullanılır. Şimdilerde yine cami mi yoksa müze mi yoksa kilise mi olsun gündemi oluşturulduğuna göre demek ki ekonomi bize yansıyan durumdan da kötü ki suni gündem ihtiyacı ortaya çıkmış.
reyis gereksiz enerji harcamış..
biraz sabretse chp'nin sivri zekalıları zaten istemediği kadar koz döker önüne.. muhafazakar ekrem homoseksüellik süber bişey diye demeç verir, ne bok olduğu belirsiz ibişin biri "ay bu ezandan gına geldi" der, akp'nin en zor günlerinde el uzatan güzel insan sezgin tanrıkulu "yaşasın pekekeke biji" filan diye bir tivit atar reis yine kitlesini konsolide eder. ayasofya fazla bir atraksiyon olmuş...
tekrar hatırlatıp üzmek istemem ama sorunumuzun adı akp değil, sorunumuzun adı chp denen aptallar ordusu.
biraz sabretse chp'nin sivri zekalıları zaten istemediği kadar koz döker önüne.. muhafazakar ekrem homoseksüellik süber bişey diye demeç verir, ne bok olduğu belirsiz ibişin biri "ay bu ezandan gına geldi" der, akp'nin en zor günlerinde el uzatan güzel insan sezgin tanrıkulu "yaşasın pekekeke biji" filan diye bir tivit atar reis yine kitlesini konsolide eder. ayasofya fazla bir atraksiyon olmuş...
tekrar hatırlatıp üzmek istemem ama sorunumuzun adı akp değil, sorunumuzun adı chp denen aptallar ordusu.
Atatürk ün müze olması yönündeki kararı bozuldu ve cami statüsüne getirildi, üstelik belediyedeki statüsü zaten camiydi. İbadete açıldı ve ilk namaz önünüzdeki günlerde kılınacak ki aslında burada zaten namaz kılınıyordu.
Ayasofya nın hazineye geliri yıllık olarak istanbul da bulunan köprülerin gelirinden daha da fazlaydı. Öte yandan müze hali yabancı bir firmaya verildiği için şimdi o firmaya da ekstradan para ödemek zorundayız. Yani bu siyasi karar neresinden tutsan elinde kalıyor net bir şekilde.
Ayasofya nın hazineye geliri yıllık olarak istanbul da bulunan köprülerin gelirinden daha da fazlaydı. Öte yandan müze hali yabancı bir firmaya verildiği için şimdi o firmaya da ekstradan para ödemek zorundayız. Yani bu siyasi karar neresinden tutsan elinde kalıyor net bir şekilde.
dün ilk cuma namazı kilindi burada, allah kabul etsin. işin ilginc yani ise ali erbaş'ın mimbere kilici ile cikmasiydi.
her şey oy için değidir belkim
Then the fifth angel sounded his trumpet, and I saw a star that had fallen from heaven to earth, and it was given the key to the pit of the Abyss. The star opened the pit of the Abyss, and smoke rose out of it like the smoke of a great furnace, and the sun and the air were darkened by the smoke from the pit.
https://biblehub.com/bsb/revelation/9.htm
Ayasofya'nın cennet ve cehennem kapıları...
Ayasofya güney galerisinin doğu ucunda, ortasında bir kapısı olan mermer bir paravan bulunur. Bu paravanın her bir kanadının, işli çerçeveler içerisinde, beşer dikdörtgen panosu bulunur. Kilit, sürgü ve halka şeklinde kapı kulbu bulunan bu iki imitasyon kapının arasında ise gerçek bir kapı durur. Bu kapı daha kısa ve daha sade şekillendirilmiştir. Mermer paravanın bir tarafının cenneti, diğer tarafının cehennemi, ortadaki kapının ise dünyayı temsil ettiği söylenir.
https://www.facebook.com/ayasofyamuze/posts/1674594979287582/
Then the fifth angel sounded his trumpet, and I saw a star that had fallen from heaven to earth, and it was given the key to the pit of the Abyss. The star opened the pit of the Abyss, and smoke rose out of it like the smoke of a great furnace, and the sun and the air were darkened by the smoke from the pit.
https://biblehub.com/bsb/revelation/9.htm
Ayasofya'nın cennet ve cehennem kapıları...
Ayasofya güney galerisinin doğu ucunda, ortasında bir kapısı olan mermer bir paravan bulunur. Bu paravanın her bir kanadının, işli çerçeveler içerisinde, beşer dikdörtgen panosu bulunur. Kilit, sürgü ve halka şeklinde kapı kulbu bulunan bu iki imitasyon kapının arasında ise gerçek bir kapı durur. Bu kapı daha kısa ve daha sade şekillendirilmiştir. Mermer paravanın bir tarafının cenneti, diğer tarafının cehennemi, ortadaki kapının ise dünyayı temsil ettiği söylenir.
https://www.facebook.com/ayasofyamuze/posts/1674594979287582/
müze içerisindeki ışıklandırma avizelerinin kubbeye montelenmesi kubbenin taşıyabilirlik hassasiyetine zarar vermektedir. ayrıca bu konuda gerekli olan hassasiyete dikkat edilmediğine inanmaktayım.
ya daha önceki entrylerde dendiği gibi bu yapı kendisinden sonra inşa edilen camilere ilham verdi ya da tevafuk eseri camiye fazlaca benziyor. mimarisini dahi bir kenara bırakırsak, pek çok kilisede ve kiliseden camiye çevrilen pek çok mabette teneffüs ettiğimiz o ağır hava olmayıp, daha islami ve iç açıcı bir havaya sahiptir.
süleymaniyenin yapımında mimar sinana görkemiyle ilham kaynağı olan eser.
ayni isimde bir muze de bursanin iznik ilcesinde bulunmaktadir ancak vakiflar genel mudurlugunun karari ile yarindan itibaren muze ozelliginden siyrilarak ibadete acilacak.
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/19176756.asp
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/19176756.asp
m.s 4. yuzyilda roma imparatoru tarafindan yaptirilmis ve gunumuzde hala ,cesitli badereler atlatmasina ragmen ayakta kalmayi basarabilmis bir saheser,bir tarih ustu eser.(cami gorunumlu kilise).ayasofya fatihin istanbulu fetmesinden sonra camiye cevrilmis,1936 yilinda ise ataturk tarafindan muzeye donusturulmustur.gitmeyenlerin gidip ve gormesi onemle (kendi cikarlari icin...)rica olunr.aksi taktirde istanbulun bu saheserini 20 yil sonra "cok fazla ilgi gosterildiginden "goremeyebilirsiniz. not:giris t.c vatandaslarina 3.000.000tl,yabancilara ise 15.000.000tl olarak ucretlendirilmistir.
fatih sultan mehmet tarafindan "her kim burada namaz kilinmasini engellerse, allahin gazabi uzerinde olsun" dedigi, bu nedenle bedrettin dalanin sonu merak edilen mekan.
dunyanin sekizinci harikasi icin aday gosterilen,bizans doneminde kilise olan daha sonra istanbulun osmanlilarin eline gecmesiyle cami olarak kullanilmis istanbulda bulunan tarihi mekan.
ignadas yapmistir.
hem cami,hem kilse,hem muze 3u bir yerde yani
kubbe capi olcusu ile zamaninin saheseri.
ayasofya nin bulundugu alanda, ilk kilise 12 mayis 360 yilinda yapilmisti. o zamanki bizans in en büyük mabedi olan bu yapi 44 yil sonra bir yangimla harap oldu. 415 yilinda onun yerine yapilan yeni kilise de 532 yilinda baska bir yanginla yok oldu.
iste bu ikinci yangindan sonra imparator justinianus, hazreti adem den bu yana görülmemis ihtisamda, yanginlara, depremlere karsi koyabilecek, gelecek çaglara ulasabilecek saglamlikta bir eser yaptirmaya karar verdi.
justinianus bu büyük yapinin insaasina aydinli antonius ile miletli isodoros adli mimarlari memur etti. mimarlar hemen ise koyuldular. önce kilisenin yapilacagi alan iyice açildi. bu maksatla orada bulunan saraylar, evler yikildi. sonra, imparatorlugun, harabe halinde bulunan eski mebedlerin, evlerin en güzel malzemeleri toplatilarak istanbul a getirildi. mesela sekiz sütun efesteki diana mebedinden alindi. ayni sütunlar daha önce efes e heliopolisteki günes mebedinden getirilmisti. atina, roma, delf ve öteki mebedlerden de bazi sütunlar toplandi. böylece, herbiri ayri bir mebede yücelik kazandirmis olan mermer sütunlar, simdi bir araya gelecek, en büyük mebedde bulusarak gelecek çaglara ulasacaklardi. ayrica dünyayin en meshur mermer ocaklari de ayasofya için çalistirilyordu. prokonez beyaz mermerlerini, egriboz adasi açik yesil mermerlerini, kariadaki ocak beyaz-kirmizi mermerlerini, misir meshur porfirlerini, teselya ve lakonya eski yesil mermerlerini, siga damarli pembe taslarini istanbula yolladi.
iste bu ikinci yangindan sonra imparator justinianus, hazreti adem den bu yana görülmemis ihtisamda, yanginlara, depremlere karsi koyabilecek, gelecek çaglara ulasabilecek saglamlikta bir eser yaptirmaya karar verdi.
justinianus bu büyük yapinin insaasina aydinli antonius ile miletli isodoros adli mimarlari memur etti. mimarlar hemen ise koyuldular. önce kilisenin yapilacagi alan iyice açildi. bu maksatla orada bulunan saraylar, evler yikildi. sonra, imparatorlugun, harabe halinde bulunan eski mebedlerin, evlerin en güzel malzemeleri toplatilarak istanbul a getirildi. mesela sekiz sütun efesteki diana mebedinden alindi. ayni sütunlar daha önce efes e heliopolisteki günes mebedinden getirilmisti. atina, roma, delf ve öteki mebedlerden de bazi sütunlar toplandi. böylece, herbiri ayri bir mebede yücelik kazandirmis olan mermer sütunlar, simdi bir araya gelecek, en büyük mebedde bulusarak gelecek çaglara ulasacaklardi. ayrica dünyayin en meshur mermer ocaklari de ayasofya için çalistirilyordu. prokonez beyaz mermerlerini, egriboz adasi açik yesil mermerlerini, kariadaki ocak beyaz-kirmizi mermerlerini, misir meshur porfirlerini, teselya ve lakonya eski yesil mermerlerini, siga damarli pembe taslarini istanbula yolladi.
yasofyanin bina olarak kapladigi alan 77 metre uzunlukta ve 71ç70 metre genislikte bir yerdir. bu alanda yükselen binanin çik genis bir avlusu vardi. avlunun etrafinda revaklar, ortasinda ise auyu aslan agzindan akan bir çesme bulunuyordu. mabede 9 büyük kapidan giriliyordu.
ayasofyanin kubbesi 33 metre çapinda ve 55.60 m. yüksekligindedir. kubbenin kendi yüksekligi 81 metreyi bulur. kubbe. çok hafif tuglalardan, birbirine takip eden tabaklarla meydana getirilmistir. kubbe kasnagi 40 pencerelidir. bunlardan dördü kapali durur. yapiyi 107 sütun ayakta tutar. bunlarin 40 tanesi alt. 67si de üst kisimdadir. bina zemeninin altina genis sarniçlar yapilmis, bunlarin içine büyük fil ayaklari dikilmistir. böylece yapiya, seglemlere karsi esneklik ve dayanliklilik verilmistir. buna ragmenayasofya bizans devrinde birkaç defa depremden hasar gördü ve tamir edildi.
ayasofyanin kubbesi 33 metre çapinda ve 55.60 m. yüksekligindedir. kubbenin kendi yüksekligi 81 metreyi bulur. kubbe. çok hafif tuglalardan, birbirine takip eden tabaklarla meydana getirilmistir. kubbe kasnagi 40 pencerelidir. bunlardan dördü kapali durur. yapiyi 107 sütun ayakta tutar. bunlarin 40 tanesi alt. 67si de üst kisimdadir. bina zemeninin altina genis sarniçlar yapilmis, bunlarin içine büyük fil ayaklari dikilmistir. böylece yapiya, seglemlere karsi esneklik ve dayanliklilik verilmistir. buna ragmenayasofya bizans devrinde birkaç defa depremden hasar gördü ve tamir edildi.
selimiye camiinin kubbesinin bu kadar büyük olmasının tek sebebi.bir nevi yarış da diyebiiriz.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?