''tarih hep aynıdır, yalnız hep farklı.''
arthur schopenhauer
"Mutlu bir hayat olanaksızdır; insanın başarabileceği en iyi şey kahramanca bir hayattır." Sözünün sahibi alman filozof.
beyin olanca gücüyle ilerlerken, cinsel sistemlerin korkunç etkinliği daha uykuda olduğu için çocukluk, hayatımız boyunca özlemle geri dönüp baktığımız masumiyet ve mutluluk dönemi, hayatın cennetidir, kayıp cennet.
mutlu bir hayat olanaksızdır; insanın başarabileceği en iyi şey kahramanca bir hayattır.
doğuştan gelen tek bir yanılgı vardır. o da mutlu olmak için burada olduğumuzu sandığımızdır.
kim ne derse desin, mutlu insanın en mutlu anı, uykuya daldığı andır ve mutsuz bir insanın en mutsuz anı, uykudan uyandığı andır. insan hayatı, bir tür hata olmalı.
- nietzsche o nun tırnağı bile olamaz - diye tanımlayabileceğim filozoftur.
"iki ayaklı hayvanların sıradan sohbetleri kadar kısır ve sıkıcı bir sohbeti sürdürmektense hiç konuşmamak daha iyi." sozunun sahibidir.
bir de su var;
(bkz: soz gumusse sukut altindir)
bir de su var;
(bkz: soz gumusse sukut altindir)
ölürken servetini köpeğine bırakmış şeker insan.
"yardımseverliği, kimse etik ve sosyal açıdan daha derin temellendirmedi." demiştir karl marx bu şahıs için
(bkz: o insansa ben hayvanım) sözününde sahibi olduğu hakkında söylentiler vardır.
insanların intihar etmesine neden olabilecek bir duygu yoksunluğunu metafizik açıdan incelemiş filozof.
romancının işi,büyük olayları anlatmak değil,küçük bir tanesini ilginç hale getirmektir...bu sözüyle schopenhauer romancılıktaki etki mekanizmasının nereden başlaması gerektiğini gözler önüne sermiştir...
danzigde doğmuştur. banker olan babasının, çocukluğunda ölmesi üzerine annesiyle birlikte weimara göç etmiş, öğrenimini bu şehirde tamamlamıştır. uzun yıllar berlin üniversitesinde okutmanlık vazifesinde bulunmuş, 1831 tarihinden itibaren frankfurta çekilerek eserleriyle uğraşmağa başlamıştır. çok çalışkan ve enerjik bir insan olan schopenhaur, pesimist filozoflardandır. bütün felsefesini tasarım ve irade üzerinde kurmuştur. ona göre dünya, ancak bir zekâ içinde tasarlanmış olarak kabul edilebilir. irade, bu tasarlanmış dünyanın dayanağıdır. bu irade, yaşamak isteği eğilimi ile kendini gösterir, fakat bu gayretin yanında ıstırap vardır. hegel ve scheling ve fichteye karşıt bir filozoftur.
insanların birbirlerini beğenmelerinin, hoşlanmalarının, kendileri için mükemmel olanını aramalarının nedenini üreme içgüdüsüne bağlamış olan düşünürdür. kendisine göre; doğacak olan çocuğun kusursuz olması için insanlar kusursuz birini ararlar. örneğin; kişiler albinolu birini, köse birini ve ya herhangi bir hastalığı , sakatlığı olan birini beğenmezler, işte bunun sebebi de o genin çocuğuna geçecek olması içgüdüsüdür.
(bkz: aşkın metafiziği)
(bkz: aşkın metafiziği)
alman irrasyonalist düşünür.
schopenhauer felsefe tarihinin en ilginç ve çarpıcı düşünürlerinden biridir. karamsar ve kinik bir düşünce sistematiği geliştirmiş, ilk derinlemesine akıl eleştirisi geliştiren düşünürlerden biri olmuştur.
nietzsche üzerinde büyük etkisi olduğu bilinir. nietzsche kadar öne çıkmamış olmasına rağmen, kendine özgülüğü ve düşünce yapısının çarpıcılığı ile felsefe tarihinde yerini alır. schopenhauer, tuhaf bir şekilde tedirgin edici bir filozof olarak kendini gösterir. "istenç ve tasarım olarak dünya" ve "aşkın metafiziği" gibi yapıtlarıyla tanınır.
felsefesinin ilkesel bir kavramı irade kavramıdır. dünyanın özü ve gerçekliği irade iken, fenomenlerden oluşan dünya, tasarımdan başka bir şey değildir. irade schopenhauer felsefesinde kendini bir zorunluluk olarak gösterir, ki onun düşüncesindeki kötümserliğin ve karamsarlığın kaynağı da esas olarak budur. insan, tamamen kurtulamayacak olsa da istencin/iradenin emrine boyun eğerek acı ve kederden kısmen kurtulabilir. bu noktada schopenhauerin düşüncelerinin belirli ölçüde doğu felsefelerine yakınlaştığı söylenebilir.
schopenhauer felsefe tarihinin en ilginç ve çarpıcı düşünürlerinden biridir. karamsar ve kinik bir düşünce sistematiği geliştirmiş, ilk derinlemesine akıl eleştirisi geliştiren düşünürlerden biri olmuştur.
nietzsche üzerinde büyük etkisi olduğu bilinir. nietzsche kadar öne çıkmamış olmasına rağmen, kendine özgülüğü ve düşünce yapısının çarpıcılığı ile felsefe tarihinde yerini alır. schopenhauer, tuhaf bir şekilde tedirgin edici bir filozof olarak kendini gösterir. "istenç ve tasarım olarak dünya" ve "aşkın metafiziği" gibi yapıtlarıyla tanınır.
felsefesinin ilkesel bir kavramı irade kavramıdır. dünyanın özü ve gerçekliği irade iken, fenomenlerden oluşan dünya, tasarımdan başka bir şey değildir. irade schopenhauer felsefesinde kendini bir zorunluluk olarak gösterir, ki onun düşüncesindeki kötümserliğin ve karamsarlığın kaynağı da esas olarak budur. insan, tamamen kurtulamayacak olsa da istencin/iradenin emrine boyun eğerek acı ve kederden kısmen kurtulabilir. bu noktada schopenhauerin düşüncelerinin belirli ölçüde doğu felsefelerine yakınlaştığı söylenebilir.
"ne zaman öğreneceğim...opera için teleskop, tavşan avı için havan yopu ne kadar fazlaysa, günlük hayat meseleleri için de..benim aklım ve ruhum o kadar fazla." diyen filozof.
hayal gucu olan ama bilgisi olmayan kişinin, kanatlari vardir ama ayaklari yoktur aforizmasının sahibi.
kötümserci istenç felsefesini temellendiren alman filozof. der ki; hayat bir derttir,hiçliğe geçiş ise hayattaki tek mutluluk.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?