olmeden hak yolunu bulmus kisi.allah rahmet eyleye.
cem karaca
bugun ölümünün üzerinden tam 8 sene geçti. umarim huzurludur mutludur su anda bulunduğu yerde.
unut beni
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sakla bu mendili bu mendili sakla
sende kalsın anarsan bir gün eğer
akarsa gözlerindeki yaşı silersin
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sende kalsın kimin verdiğini soran olursa
gözleri yaşlı dudakları titrek
bir hayalden arda kalan hatıra dersin
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sende kalsın çünkü sen benim
sonbaharımda baharsın
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sakla bu mendili bu mendili sakla
sende kalsın anarsan bir gün eğer
akarsa gözlerindeki yaşı silersin
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sende kalsın kimin verdiğini soran olursa
gözleri yaşlı dudakları titrek
bir hayalden arda kalan hatıra dersin
unut beni unut arama
sakla bu mendili sakla
sende kalsın çünkü sen benim
sonbaharımda baharsın
ermeni kökenli irma felekyanla (toto karaca) , bir azeri türkü olan mehmet ibrahim karaca nın çocuğudur. o zamanlar cumhuriyet tarihinin ünlü tiyatrocularından sayılan bu çift , evliliklerinde altı yıl sonra muhtar cem karaca yı dünyaya getirirler. cem karaca için müzikle asıl buluşması 14 yaşındayken olur. .cem karaca o sıralarda suadiyeli nesrin adında ki bir kıza aşık olur. kızı, johnny guitar isimli parçayla etkilemek ister. lakin cem karacanın bu şarkısı nesrinde çok annesini etkiler. ve toto karca sayesinde cem karaca müziğe başlar.
cem karcanın profesyonel yaşamı "apaşlar" grubunun solistliğini üstlenerek başlar. bu grupla hürriyet gazetesinin düzenlemiş olduğu altın mikrofon yarışmasına katılırlar. ve söyledikleri emrah parçasıylada dereceye girip adlarını duyururlar. bu dönemde cem karaca iki kulvarda öne çıktı. biri pop müziğin alışılmış formlarına bağlı fakat güzel şarkı sözleriyle desteklenen yorumlar., diğeri ise anadolu ezgilerinin pop-rock la buluştuğu farkıl bir yorumdu. bazı parçaların sözlerinde toplumsal gerçekler , yaşanılanlar yansıtılmaya başlandı. tepkiler , isyanlar ve cem karacanın mükemmel yorumuyla şarkılar insanlar karşısında çok yol katetti .1969 da apaşlardan ayrılan cem karaca basçısı seyhan karabay la birlikte kardaşlar grubunu kurar. cem karaca ve arkadaşları bu dönemde anadolu rock denilen tarzı yarattılar. onlar bu dönemde bu kimliğe sahip çıkan tek gruptu. 12 mart döneminin baskıcı atmosferine karşı durdular.
1972 de kardaşlar dağıldı. cem karca işte bu dönemde moğollarla buluştu. moğollarla birlikte çıkardığı "namus belsı" albümü çok geniş kitlelere ulaştı. rock temaları artık eskisinden dahada ağır basıyordu. bundan sonra "dervişan" adlı grubu kurdu. bu dönem sanatçının en radikal müzik dönemiydi. tamirci çırağı ve 1 mayıs bu dönemde ortaya çıktı.
cem karaca çalışmalarının çoğunda bu bozuk düzene isyan etti. cem karaca bundan sonra da "edirdahan" grubunu kurar. bu grupla "safinaz" adını verdiği albümü yapar. albüme adını veren safinaz bu ükede yapılan ilk rock opersı olarak bilinir. ve bu albümde nazım hikmet ve ahmet arifin iki uzun şiirini besteler cem karaca.
1979 da yoğun baskılar sonucu almanyaya gider. burada ülkenin önemli orkestralarıyla çalışmalarını sürdürür. yeni besteler yapılr. !987 de türkiyeye geri döner. ama "turgut özalın elini öptüde geldi" söylentileriyle birlikte de gelir. görüşlerinde ki yumuşama cem karacanın bazı kesimler tarafından yadırganmasına sebep olur. müzik ruhundan fazla ödün vermeyen cem karaca , bu dönemden sonra "merhaba gençler ve her zaman genç kalanlar" , "töre" , "yiyin efendiler" , "nerde kalmıştık" ve "bindik bir alemete" isimli albümleri yapar. bazı albümleri cahit berkay ve uğur dikmenle beraber yapar cem karaca. ağır roman filmindeki yeniden yorumlanmış "resimdeki göz yaşları" ile yeniden gündeme oturur. son albümünde ise moğollar ve kurtalan express üyeleriyle çalışır. birkaç şiir çalışmasında yer alır hep kahır şarkısını burada yeniden şiir şeklinde okur. kahpe bizans fiminde küçük de bir yer alan cem karaca bu filmin soundtrackında 3 şarkı seslendirir.
türkiyede artık bir çok şey değişti. ecevitin eski ecevit olmadığı gibi. artık bir zamanların radikal tutumlu insanları, bu radikal tutumundan zamanla vazgeçtiler. cem karaca bir söyleşisinde eskiden siyah ve beyaz vardı ama artık ben gri tonlardayım der. ve aynı programda ben hala solcuyum ama inançlıyımda der. cem karaca müzik felsefesinden hiç ödün vermedi. toplumsal sorunlar ve sevgi, anadolu ezgileri hep müziğinde yer aldı.
ve bir pazar sabahı 8 şubat 2004 te solunum yetmezliği sebebiyle geçirilen kalp krizi nedeniyle aramızdan ayrıldı. ertesi gün cenazesinde on binlerce kişi vardı ve herbiri vasiyeti üzerine onu alkışlarla değil tekbirlerle uğurladı. o istememişti devlet töreni ve alkışlar... kırgın oldugunu söylüyordu arkadaşları devlete... ve yakışır bir biçimde aramıza veda etti.
kaynak:http://cemkaraca.8m.com/
cem karcanın profesyonel yaşamı "apaşlar" grubunun solistliğini üstlenerek başlar. bu grupla hürriyet gazetesinin düzenlemiş olduğu altın mikrofon yarışmasına katılırlar. ve söyledikleri emrah parçasıylada dereceye girip adlarını duyururlar. bu dönemde cem karaca iki kulvarda öne çıktı. biri pop müziğin alışılmış formlarına bağlı fakat güzel şarkı sözleriyle desteklenen yorumlar., diğeri ise anadolu ezgilerinin pop-rock la buluştuğu farkıl bir yorumdu. bazı parçaların sözlerinde toplumsal gerçekler , yaşanılanlar yansıtılmaya başlandı. tepkiler , isyanlar ve cem karacanın mükemmel yorumuyla şarkılar insanlar karşısında çok yol katetti .1969 da apaşlardan ayrılan cem karaca basçısı seyhan karabay la birlikte kardaşlar grubunu kurar. cem karaca ve arkadaşları bu dönemde anadolu rock denilen tarzı yarattılar. onlar bu dönemde bu kimliğe sahip çıkan tek gruptu. 12 mart döneminin baskıcı atmosferine karşı durdular.
1972 de kardaşlar dağıldı. cem karca işte bu dönemde moğollarla buluştu. moğollarla birlikte çıkardığı "namus belsı" albümü çok geniş kitlelere ulaştı. rock temaları artık eskisinden dahada ağır basıyordu. bundan sonra "dervişan" adlı grubu kurdu. bu dönem sanatçının en radikal müzik dönemiydi. tamirci çırağı ve 1 mayıs bu dönemde ortaya çıktı.
cem karaca çalışmalarının çoğunda bu bozuk düzene isyan etti. cem karaca bundan sonra da "edirdahan" grubunu kurar. bu grupla "safinaz" adını verdiği albümü yapar. albüme adını veren safinaz bu ükede yapılan ilk rock opersı olarak bilinir. ve bu albümde nazım hikmet ve ahmet arifin iki uzun şiirini besteler cem karaca.
1979 da yoğun baskılar sonucu almanyaya gider. burada ülkenin önemli orkestralarıyla çalışmalarını sürdürür. yeni besteler yapılr. !987 de türkiyeye geri döner. ama "turgut özalın elini öptüde geldi" söylentileriyle birlikte de gelir. görüşlerinde ki yumuşama cem karacanın bazı kesimler tarafından yadırganmasına sebep olur. müzik ruhundan fazla ödün vermeyen cem karaca , bu dönemden sonra "merhaba gençler ve her zaman genç kalanlar" , "töre" , "yiyin efendiler" , "nerde kalmıştık" ve "bindik bir alemete" isimli albümleri yapar. bazı albümleri cahit berkay ve uğur dikmenle beraber yapar cem karaca. ağır roman filmindeki yeniden yorumlanmış "resimdeki göz yaşları" ile yeniden gündeme oturur. son albümünde ise moğollar ve kurtalan express üyeleriyle çalışır. birkaç şiir çalışmasında yer alır hep kahır şarkısını burada yeniden şiir şeklinde okur. kahpe bizans fiminde küçük de bir yer alan cem karaca bu filmin soundtrackında 3 şarkı seslendirir.
türkiyede artık bir çok şey değişti. ecevitin eski ecevit olmadığı gibi. artık bir zamanların radikal tutumlu insanları, bu radikal tutumundan zamanla vazgeçtiler. cem karaca bir söyleşisinde eskiden siyah ve beyaz vardı ama artık ben gri tonlardayım der. ve aynı programda ben hala solcuyum ama inançlıyımda der. cem karaca müzik felsefesinden hiç ödün vermedi. toplumsal sorunlar ve sevgi, anadolu ezgileri hep müziğinde yer aldı.
ve bir pazar sabahı 8 şubat 2004 te solunum yetmezliği sebebiyle geçirilen kalp krizi nedeniyle aramızdan ayrıldı. ertesi gün cenazesinde on binlerce kişi vardı ve herbiri vasiyeti üzerine onu alkışlarla değil tekbirlerle uğurladı. o istememişti devlet töreni ve alkışlar... kırgın oldugunu söylüyordu arkadaşları devlete... ve yakışır bir biçimde aramıza veda etti.
kaynak:http://cemkaraca.8m.com/
anadolu rock muziginin en onemli temsilcisi.
kulturlu bir insan olmasi nedeniyle diger hobbitlerle mukayese edilemeycek olan,tarafli tarafsiz bircok insanin sevgisini saygisini kazanan usta sanatci.
(bkz: resimdeki gozyaslari)
(bkz: islak islak)
(bkz: tamirci ciragi)
(bkz: hayat ne garip)
(bkz: bir ogretmene agit)
gelmis gecmis en iyi sanatcilarimizdan biriydi ve bana gore malesef onun kiymetini de bilemedi toplumumuz.
"ben bu felegin tekerine comak sokayim" derken kolunuda o comakmis gibi gosterim sokarmis gibi havaya kaldirmasini asla unutmadigim rahmetli saygiyla anilasi muzisyen..
olmeden once beni alkislarla degil tekbirlerle ugurlayin diyerek bir kez daha gonullerde taht kurmus guzel insan.
(bkz: cem abi)
bir sey anlatmaya calismis ama cogu insan tarafindan anlasilmamistir her zaman turevleri turemis ve de herzaman sahneden in asagiya diyenleri olmustur.muzik yaparken dusunceyi onde tutan ermis insan.
(bkz: cok yorgunum)
ben pek sevmezdim. oyle bakimsiz gibi uzun sac, surekli sarhos gibi (belki de oyleydi bilmiyorum) berdus goruntu falan itici gelirdi. birde cok bagirarak sarki soylemesi...allah rahmet eylesin.
(bkz: sevda kusun kanadinda)
turkiyenin ilk protest rock sarkicisi olma unvanina sahip muzisyen.anadolu rock akimini yaratan dort kisiden biri .digerleri icin (bkz: erkin koray),(bkz: cahit berkay),(bkz: baris manco.) protest tavrini deniz gezmislerin asilmasindan sonra dadaloglunu, mahir cayanlarin oldurulmesinden sonra karayilani yorumlayarak koydu. kardaslar ve hatta mogollari bile yeterince protest bulmadigi icin dervisani kurdu. dervisanla 1 mayisi yorumladi, parka, tamirci ciragi, mor persembe gibi parcalari yapti. bunlarin bedelini fazlasiyla odedi. daha fazla bedel odemesinin cok da sart olmadigina karar verip geri dondu. dondukten sonra bile kahya yahya, ceviz agaci, bindik bir alamete gibi parcalar yapti. niye dondugu de (bkz: yarim porsiyon aydinlik )ve (bkz: cok yorgunum ) parcalarinin sozlerinde gizlidir. yarim porsiyon aydinlkta dedigi gibi ayni cehreler, ayni laflardan sikilmistir belki olamaz mi? bir ceviz agacinin altinda nazim hikmetle,baris mancoyla ve fikret kizilokla sohbet ediyor olmasi hayali ve dilegiyle.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?