(bkz: şoför)
olmayan zam.
https://teyit.org/sigara-fiyatlarina-2-temmuz-2017-itibariyle-zam-gelecegi-iddiasi/
http://www.maliye.gov.tr/basin-duyurulari/maliye-bakanligi-basin-aciklamasi-otv
https://teyit.org/sigara-fiyatlarina-2-temmuz-2017-itibariyle-zam-gelecegi-iddiasi/
http://www.maliye.gov.tr/basin-duyurulari/maliye-bakanligi-basin-aciklamasi-otv
fransız akrobat ve ip cambazı.
1859 yılında bugün (30 haziran) niagara şelalesi'ni ip üstünde geçmiştir. ölümü şeker hastalığından olmuştur. şerefine isimlendirilen iki adet sokak bulunmaktadır.
niagara şelalesi'ndeki geçişini, uzunluğu 340 m ve çapı 8,3 cm olan ipin üzerinde, 49 m yukarıda yapmıştır.
1859 yılında bugün (30 haziran) niagara şelalesi'ni ip üstünde geçmiştir. ölümü şeker hastalığından olmuştur. şerefine isimlendirilen iki adet sokak bulunmaktadır.
niagara şelalesi'ndeki geçişini, uzunluğu 340 m ve çapı 8,3 cm olan ipin üzerinde, 49 m yukarıda yapmıştır.
anaokulum sayesinde edindiğim alışkanlık.
hem iyi hem de kötü tarafı var. iyi tarafı, pilav sıcakken üzerine soğuk bir yoğurt konulduğunda tadından yenememesi, kötü tarafı, diğer insanlardan daha farklı bir biçimde pilavın üzerine yoğurt koymam.
anaokulunda bizlere pilav verildiğinde, önce kaşık ile pilavı zemîne yayardık, ardından yoğurtlar gelirdi ve yoğurdu da üzerine yayardık. tıpkı pasta sıvama gibi.
şimdi de devam ettirdiğim bu alışkanlık, gerek cemiyet ortamında gerek önemli toplantılarda da gözleri üzerime yeterince çekmeye yarıyor.
hem iyi hem de kötü tarafı var. iyi tarafı, pilav sıcakken üzerine soğuk bir yoğurt konulduğunda tadından yenememesi, kötü tarafı, diğer insanlardan daha farklı bir biçimde pilavın üzerine yoğurt koymam.
anaokulunda bizlere pilav verildiğinde, önce kaşık ile pilavı zemîne yayardık, ardından yoğurtlar gelirdi ve yoğurdu da üzerine yayardık. tıpkı pasta sıvama gibi.
şimdi de devam ettirdiğim bu alışkanlık, gerek cemiyet ortamında gerek önemli toplantılarda da gözleri üzerime yeterince çekmeye yarıyor.
sokaklardan, caddelerden geçerken gördüğünüz ama farkına varmadan yanından geçip gittiğiniz insanların hayat ve deneyim hikâyelerini, kısa bir biçimde sunan youtube kanalı. oldukça hoş, oldukça samîmî. kendi açıklamalarına göre: "Bir esnaf, bir sanatçı, bir genç veya bir yaşlı; Cep Hikayeleri'ne göre herkesin anlatacak bir hikayesi vardır."
youtube kanalları: https://www.youtube.com/channel/UCaMkVc_bfovLxz40vrmEtWQ
youtube kanalları: https://www.youtube.com/channel/UCaMkVc_bfovLxz40vrmEtWQ
safsata.
biçimsel safsata ve serbest safsata olmak üzere iki ana başlık altında incelenebilir.
biçimsel safsata, kendiliğinden geçersiz olandır. örneğin fransızca bildiğinizi varsayalım ve siz bir tartışmada, ben fransızca biliyorum o hâlde fransızım derseniz, bu biçimsel safsatadır.
serbest safsata, işin biraz daha komplike kısmıdır. kullanılan dilin yetersizliği ve belirsizliğinden, çok anlamlılığından ve kelimelerin yanlış kullanılmasından ortaya çıkan safsatadır. kendi içerisinde geniş bir yelpazeye sahiptir. örneğin çoğunlukla ad hominem olarak bilinen Argumentum ad hominem ya da türkçesiyle Adam Karalama Safsatası, tartışma konusu dahilinde olmayan ve tamamı ile karşısındaki kişinin karakter, hareket ve üslubuyla tartışmayı değiştirmektir. örneğin, birisi franz kafka yaşadığı sürece kitap basmamıştır, ciddî bir edebiyatçı değildir derken, diğerinin çünkü sen edebiyattan anlamazsın! demesidir. örnekler daha da uzatılabilir.
bir tartışmada doğru ifade olabildiğince yalın olmalıdır.
ilerî okuma: https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2Fmc2F0YQ
not: örnekler linktekine benzer şekilde yazılmıştır, fikir oluşabilmesi açısından.
biçimsel safsata ve serbest safsata olmak üzere iki ana başlık altında incelenebilir.
biçimsel safsata, kendiliğinden geçersiz olandır. örneğin fransızca bildiğinizi varsayalım ve siz bir tartışmada, ben fransızca biliyorum o hâlde fransızım derseniz, bu biçimsel safsatadır.
serbest safsata, işin biraz daha komplike kısmıdır. kullanılan dilin yetersizliği ve belirsizliğinden, çok anlamlılığından ve kelimelerin yanlış kullanılmasından ortaya çıkan safsatadır. kendi içerisinde geniş bir yelpazeye sahiptir. örneğin çoğunlukla ad hominem olarak bilinen Argumentum ad hominem ya da türkçesiyle Adam Karalama Safsatası, tartışma konusu dahilinde olmayan ve tamamı ile karşısındaki kişinin karakter, hareket ve üslubuyla tartışmayı değiştirmektir. örneğin, birisi franz kafka yaşadığı sürece kitap basmamıştır, ciddî bir edebiyatçı değildir derken, diğerinin çünkü sen edebiyattan anlamazsın! demesidir. örnekler daha da uzatılabilir.
bir tartışmada doğru ifade olabildiğince yalın olmalıdır.
ilerî okuma: https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2Fmc2F0YQ
not: örnekler linktekine benzer şekilde yazılmıştır, fikir oluşabilmesi açısından.
(bkz: Logical fallacy)
yaklaşık 1 saat 45 dakikadır "evrim ağacı" adlı grubun canlı yayınında olan bilim insanı.
buradan izleyebilirsiniz:
buradan izleyebilirsiniz:
Artshop Yayıncılık tarafından çıkan 'Şiirler' adı altında karma şiirlerinin toplandığı, şiirin özünün hayatın özü olduğu anlayışına dayanan kitabını okuduğum yazar. Aşk, doğa, mitoloji üzerine; birbirleri ile karışık bir biçimde sunuluyor bizlere şiirler. Aşk üzerine olan şiirlerini diğerlerine nazaran daha çok sevdim. Aşk ile doğayı bir bütün alıyor yazar.
yunanlıların adlandırdığı 'popüler görüş' anlamına gelen kavram.
mümkün olmayan evrensel kümedir.
mutlak evrensel küme tanım gereği, her şeyi içine alan bir küme olmak zorundadır. ama böyle bir kümenin olması muhtemel değildir.
kendini eleman olarak ihtiva etmeyen kümeye normal küme, kendini eleman olarak kabul eden bir kümeye anormal küme diyelim. bütün normal kümeleri eleman olarak kabul eden ve bunlar dışında elemanı olmayan kümeyi n harfi ile sembolize edelim.
herhangi bir küme ya normaldir ya da anormal. tanım gereği bir kümenin her iki özelliğe birden sahip olması mümkün değildir.
n kümesi normal bir küme olsun. n normal kümelerden oluştuğundan n normal kümesini eleman olarak kabul etmek zorundadır. bu durumda kendini eleman olarak kabul etmiş olur. bu taktirde n anormal küme olur. aynı şekilde n anormal bir küme olduğu zaman n kümesi, n kümesini eleman olarak kabul eden bir önerme olmuş oluyor. halbuki n kümesinin tanımına göre bir kümenin tüm elemanları normal kümedir o halde n normal bir kümedir. demek ki n kümesi hem normal hem de anormal bir kümedir. bu imkansızdır, çelişkidir ve paradokstur.
sonuç olarak her şeyi içine alan mutlak evrensel küme yoktur.
mutlak evrensel küme tanım gereği, her şeyi içine alan bir küme olmak zorundadır. ama böyle bir kümenin olması muhtemel değildir.
kendini eleman olarak ihtiva etmeyen kümeye normal küme, kendini eleman olarak kabul eden bir kümeye anormal küme diyelim. bütün normal kümeleri eleman olarak kabul eden ve bunlar dışında elemanı olmayan kümeyi n harfi ile sembolize edelim.
herhangi bir küme ya normaldir ya da anormal. tanım gereği bir kümenin her iki özelliğe birden sahip olması mümkün değildir.
n kümesi normal bir küme olsun. n normal kümelerden oluştuğundan n normal kümesini eleman olarak kabul etmek zorundadır. bu durumda kendini eleman olarak kabul etmiş olur. bu taktirde n anormal küme olur. aynı şekilde n anormal bir küme olduğu zaman n kümesi, n kümesini eleman olarak kabul eden bir önerme olmuş oluyor. halbuki n kümesinin tanımına göre bir kümenin tüm elemanları normal kümedir o halde n normal bir kümedir. demek ki n kümesi hem normal hem de anormal bir kümedir. bu imkansızdır, çelişkidir ve paradokstur.
sonuç olarak her şeyi içine alan mutlak evrensel küme yoktur.
mülk; 'mlk' kökünden türeyen; melik, melike, milk gibi kelimeler ile aynı anlamı taşıyan, arapça kelime olan sahip ve egemen olma anlamına gelen kelimedir.
"adalet mülkün temelidir" ile "adalet devletin temelidir" aynı anlama çıkmaktadır.
"adalet mülkün temelidir" ile "adalet devletin temelidir" aynı anlama çıkmaktadır.
düşük, normâl ve normâlin biraz üstü düzeyde olan bazı seslerden nefret etme derecesine kadar rahatsız olma durumuna verilen isim. nörolojik bir bozukluk. örneğin, yemek yerken ya da çay, kahve içerken, sert kabuklu yiyecekler tüketirken çıkan seslerden rahatsızlık duymak mizofonidir.
kafkaesk tarzında yazdığı kitaplar ile 20. yüzyıla iz bırakan, tarzının ardılları içerisinde bir inci gibi parlayan, usta çevirmen roza hakmen'in çevirisiyle okuyabildiğimiz ingiliz yazar.
1977 yılında, nobuhiko obayashi yönetmenliğinde yapılmış bir korku filmi. hausu; house yani ev anlamına gelmekte. korku filmlerinin sıradanlığı meşhurdur, o yılda da kezâ aynı durum geçerliydi ama hâlâ şaşırabilecek şeyler olduğunu bize göstermiştir hausu.
konu sıradan; bir grup kız arkadaş, büyük annelerinin eski evini ziyâret ediyor. ancak evde kızların hayatını zehir edecek bir iblis var. filmin şaşırtıcı yanları ise bu sıradanlığın yanında komedi, sürrealizm, yetmişler ruhuyla taze psychedelia ögelerinin olması. aynı zamanda bazı sahnelerin ünlü göz kesme sahnesinin ─dali ve bunuel'in─ bile üzerinde olduğunu söyleyebilirim.
bunlar neler mi? piyanonun yediği insanlar, süper kötü bir beyaz kedi, piyano çalan kesik parmaklar, bakire kızların dehşeti sırasında arkada çalan pop müzik...
konu sıradan; bir grup kız arkadaş, büyük annelerinin eski evini ziyâret ediyor. ancak evde kızların hayatını zehir edecek bir iblis var. filmin şaşırtıcı yanları ise bu sıradanlığın yanında komedi, sürrealizm, yetmişler ruhuyla taze psychedelia ögelerinin olması. aynı zamanda bazı sahnelerin ünlü göz kesme sahnesinin ─dali ve bunuel'in─ bile üzerinde olduğunu söyleyebilirim.
bunlar neler mi? piyanonun yediği insanlar, süper kötü bir beyaz kedi, piyano çalan kesik parmaklar, bakire kızların dehşeti sırasında arkada çalan pop müzik...
hayâtı fotoğraf olan, 1919 ile 1981 yılları arasında yaşayan, manhattan doğumlu fotoğrafçı. kariyerine moda ve reklâm fotoğrafçılığı ile başlıyor, ardından özgün işlerini yapabilmek adına 17th street san'at stüdyosunu kuruyor. erken dönem fotoğraflarında arkadaşları olan marcel ve morris gibi san'atçıların fotoğraflarını çekiyor. kendisine ün getiren olay 1971 yılında waldman on theater'ın yayınlanmasıyla oluyor.
waldman'ın fotoğraflarına bakarken hiç şüphesiz aklıma gelen ilk şey, waldman'ı etkileyen klasik/rönesans dönemi sanatçıların; goya'nın, rembrandt'ın izlerini açıkça görebilmem. aynı zamanda shakespeare-vari bir görüntüden de onun shakespeare sevdiğini anlayabiliyorum.
waldman'ın fotoğraflarına bakarken hiç şüphesiz aklıma gelen ilk şey, waldman'ı etkileyen klasik/rönesans dönemi sanatçıların; goya'nın, rembrandt'ın izlerini açıkça görebilmem. aynı zamanda shakespeare-vari bir görüntüden de onun shakespeare sevdiğini anlayabiliyorum.
akademik resim formasyonuna sahip değilken, amatör cesaretle çizdiği kadehli-pipolu otoportre hayatında bir dönüm noktası olan, çallı kuşağı ressamı. aralarında simgeci çalışmalarıyla farklılık gösteren tek ressamdır bu arada.
yaşaması toprağa bağlı olan —kök salıyor—, gelişebilen ve gelişimine bağlı olarak üreyebilen, belli bir yaşam süresince yaşayan ve yaşam süresi dolduktan sonra kuruyarak —bu kuruma kendi içerisinde ayrılıyor— varlığını sonlandıran; ağaç, ot gibi canlıların ortak adı. eskimiş bir tâbir ile nebat.
insanoğlu yerleşik hayata geçtiğinden beri günün önemli kısmını dört duvar arasında geçirmekte, ve hava kalitesini sağlamak için de oda bitkileri kullanmakta. hangi bitki hangi ortama uygun diye arayanlar için şöyle bir araştırmada bulundum:
trikloretilen: yazıcı, boya, cila, vernik... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise trikloretilene mâruz kalmamak adına papatya, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı, kırmızılı drasena, barış çiçeği ve kasımpatı bitkilerini odanıza koyabilirsiniz. fazlasıyla trikloretilene mâruz kalırsanız baş dönmesi, mide bulanması ile birlikte kusma ve baygınlık semptomları görülecektir.
formaldehit: mendil, peçete, sentetik kumaş... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise formaldehite mâruz kalmamak adına cüce hurma palmiyesi, salon eğreltisi, aşk merdiveni, kurdele çiçeği, çim herdemyeşili, benjamin, salon palmiyesi, paşa kılıcı, flamingo çiçeği ve oda bitkisi olarak kullanabilen tüm bitkileri kullanabilirsiniz. fazlasıyla formaldehite mâruz kalırsanız ağız ve burun tahrişleri, akciğer şişmesi ve gırtlak ağrısı semptomları görülecektir.
benzen: plastik, böcek ilacı, mobilya mumu... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise benzene mâruz kalmamak adına çin herdemyeşili, şeytan sarmaşığı, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla benzene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık gibi semptomlar görülecektir.
ksilen: araç egzozu, tütün dumanı, yazıcı... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise ksilene mâruz kalmamak adına formaldehit kısmında yazılan bitkileri odanızda kullanabilirsiniz. fazlasıyla ksiene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık, böbrek rahatsızlıkları gibi semptomlar görülecektir.
amonyak: temizlik malzemeleri kokulu tuz, suni gübre... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise amonyağa mâruz kalmamak adına flamingo çiçeği, lilyturf, salon palmiyesi, barış çiçeği ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla amonyağa mâruz kalırsanız öksürük, boğaz ağrısı gibi semptomlar görülür.
not: eğer evcil hayvanınız var ise bitkilerin lütfen toksiklik düzeyine bakınız.
insanoğlu yerleşik hayata geçtiğinden beri günün önemli kısmını dört duvar arasında geçirmekte, ve hava kalitesini sağlamak için de oda bitkileri kullanmakta. hangi bitki hangi ortama uygun diye arayanlar için şöyle bir araştırmada bulundum:
trikloretilen: yazıcı, boya, cila, vernik... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise trikloretilene mâruz kalmamak adına papatya, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı, kırmızılı drasena, barış çiçeği ve kasımpatı bitkilerini odanıza koyabilirsiniz. fazlasıyla trikloretilene mâruz kalırsanız baş dönmesi, mide bulanması ile birlikte kusma ve baygınlık semptomları görülecektir.
formaldehit: mendil, peçete, sentetik kumaş... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise formaldehite mâruz kalmamak adına cüce hurma palmiyesi, salon eğreltisi, aşk merdiveni, kurdele çiçeği, çim herdemyeşili, benjamin, salon palmiyesi, paşa kılıcı, flamingo çiçeği ve oda bitkisi olarak kullanabilen tüm bitkileri kullanabilirsiniz. fazlasıyla formaldehite mâruz kalırsanız ağız ve burun tahrişleri, akciğer şişmesi ve gırtlak ağrısı semptomları görülecektir.
benzen: plastik, böcek ilacı, mobilya mumu... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise benzene mâruz kalmamak adına çin herdemyeşili, şeytan sarmaşığı, mısır püsküllü drasena, orman sarmaşığı, paşa kılıcı ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla benzene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık gibi semptomlar görülecektir.
ksilen: araç egzozu, tütün dumanı, yazıcı... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise ksilene mâruz kalmamak adına formaldehit kısmında yazılan bitkileri odanızda kullanabilirsiniz. fazlasıyla ksiene mâruz kalırsanız uyuşukluk, kalp ritminde artış, baygınlık, böbrek rahatsızlıkları gibi semptomlar görülecektir.
amonyak: temizlik malzemeleri kokulu tuz, suni gübre... gibi maddelerde bulunmakta. eğer bulunduğunuz mekânda bu tür maddeler var ise amonyağa mâruz kalmamak adına flamingo çiçeği, lilyturf, salon palmiyesi, barış çiçeği ve kasımpatı kullanabilirsiniz. fazlasıyla amonyağa mâruz kalırsanız öksürük, boğaz ağrısı gibi semptomlar görülür.
not: eğer evcil hayvanınız var ise bitkilerin lütfen toksiklik düzeyine bakınız.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?