18/07/1965 (bugun) gazeteci ve yazar refik halit karay öldü. eserleri arasında, "istanbulun iki yüzü", "bugünün saraylısı", "guguklu saat" yer alıyor.
refik halit karay
(bkz: 18 temmuz 1965)
15 mart 1888’de istanbul’da doğdu. 18 temmuz 1965’te istanbul’da yaşamını yitirdi. romancı, öykü yazarı ve gazeteci. anadolu yaşamını anlatan öyküleri ve kurtuluş savaşına karşı tutumuyla tanınır. vezneciler’de şemsü’l-maarif ve göztepe’de taş mektep’te öğrenim gördü. özel ders aldı. mekteb-i sultaniyi (galatasaray lisesi) bitirdi. 1907de hukuk mektebi’ne başladı. maliye nezaretinde devair-i merkez kalemi’ne katip olarak girdi. 2nci meşrutiyetin ilanından sonra memurluğu bırakarak 1908’de servet-i fünun’da ve tercüman-ı hakikat’te yazmaya başladı. 1909da son havadis adıyla bir gazete kurdu, 15 sayı yayınladı. fecr-i ati topluluğu’na katıldı. "kalem" ve "cem" mizah dergilerinde "kirpi" takma ismiyle siyasi mizah yazıları yazdı. 1912de ittihat ve terakkinin istenmeyenler listesine girdi, sinopa sürgüne gönderildi. 1918de ziya gökalpin çabalarıyla istanbula döndü. robert kolej’de türkçe öğretmenliği yaptı. vakit, tasvir-i efkar ve zaman gazetelerinde makaleleri yayınlandı. damat ferit paşa’nın dostluğu sayesinde, mütarekeden hemen sonra hürriyet ve itilaf fırkası’na katıldı. 1919da posta ve telgraf umum müdürü oldu. izmir’in işgalinden sonra anadolu hareketiyle istanbul hükümeti arasında yaşanan telgraf krizinde istanbul hükumetinin tarafını tuttu. 1922de aydede mizah gazetesini çıkardı. istanbul’un düşman işgalinden kurtarılışının ardından 1922’de beyrut’a kaçtı.
15 yıllık kaçak hayatından sonra 1938’de af çıkarılmasıyla yurda dönebildi. gazetelerde yazılar yazdı, aydede dergisini tekrar çıkardı. yazarlığa mizah öyküleriyle başladı. 1919dan başlayarak türk öykücülüğüne yeni bir sayfa açtı. sürgün olarak gittiği anadoludan çeşitli kesimlerden insanları canlandırdığı "memleket hikayeleri" 1919da yayınlandı. bu kitapla, o güne kadar konuları istanbulla sınırlı olan öykücülüğü anadoluya taşıdı. bu yönüyle sonradan serpilip gelişen "köy edebiyatı"nın öncüleri arasına girdi. 1920lerden sonra daha arı ve anlaşılır bir dil kullandı. romancılığında iki ayrı çizgi etkindir. yurtdışına kaçmadan önce yazdığı "istanbulun iç yüzü" en yetkin romanı sayılır. 1920de yayınlanan bu romanda, roman tekniğinin dışında birbirinden kopuk parçaları mozaikler halinde birleştirerek ittihat ve terakkinin işbaşına gelişinden 1nci dünya savaşı günlerine kadar olan istanbulu bütün renk ve çizgileriyle yansıttı. türkiyeye dönüşünden sonra yazdığı romanlarda, daha çok kişiye seslenme daha fazla satma ve okunma kaygısıyla sanatı bir kenara bırakıp ticari eserlere yöneldi. bu romanlarda yurt gerçeklerinin yerini, avrupa dışı ülkelerde geçen olaylar aldı.
eserleri
roman:
istanbul’un içyüzü (1920)
yezidin kızı (1939)
çete (1939)
sürgün (1941)
anahtar (1947)
bu bizim hayatımız (1950)
nilgün (3 cilt, 1950-1952)
yeraltında dünya var (1953)
dişi örümcek (1953)
bugünün saraylısı (1954)
2000 yılının sevgilisi (1954)
iki cisimli kadın (1955)
kadınlar tekkesi (1956)
karlı dağdaki ateş (1956)
dört yapraklı yonca (1957)
sonuncu kadeh (1965)
yerini seven fidan (1977)
ekmek elden su gölden (1980)
ayın on dördü (1980)
yüzen bahçe (1981)
öykü:
memleket hikayeleri (1919)
gurbet hikayeleri (1940)
mizah:
sakın aldanma inanma kanma (1915)
kirpinin dedikleri (1918)
agop paşa’nın hatıraları (1918)
ay peşinde (1922)
tanıdıklarım (1922)
guguklu saat (1925)
günce:
bir içim su (1931)
bir avuç saçma (1939)
ilk adım (1941)
üç nesil üç hayat (1943)
makyajlı kadın (1943)
tanrıya şikayet (1944)
ani:
minelbab ilelmihrab ((1946)
bir ömür boyunca (1980)
15 yıllık kaçak hayatından sonra 1938’de af çıkarılmasıyla yurda dönebildi. gazetelerde yazılar yazdı, aydede dergisini tekrar çıkardı. yazarlığa mizah öyküleriyle başladı. 1919dan başlayarak türk öykücülüğüne yeni bir sayfa açtı. sürgün olarak gittiği anadoludan çeşitli kesimlerden insanları canlandırdığı "memleket hikayeleri" 1919da yayınlandı. bu kitapla, o güne kadar konuları istanbulla sınırlı olan öykücülüğü anadoluya taşıdı. bu yönüyle sonradan serpilip gelişen "köy edebiyatı"nın öncüleri arasına girdi. 1920lerden sonra daha arı ve anlaşılır bir dil kullandı. romancılığında iki ayrı çizgi etkindir. yurtdışına kaçmadan önce yazdığı "istanbulun iç yüzü" en yetkin romanı sayılır. 1920de yayınlanan bu romanda, roman tekniğinin dışında birbirinden kopuk parçaları mozaikler halinde birleştirerek ittihat ve terakkinin işbaşına gelişinden 1nci dünya savaşı günlerine kadar olan istanbulu bütün renk ve çizgileriyle yansıttı. türkiyeye dönüşünden sonra yazdığı romanlarda, daha çok kişiye seslenme daha fazla satma ve okunma kaygısıyla sanatı bir kenara bırakıp ticari eserlere yöneldi. bu romanlarda yurt gerçeklerinin yerini, avrupa dışı ülkelerde geçen olaylar aldı.
eserleri
roman:
istanbul’un içyüzü (1920)
yezidin kızı (1939)
çete (1939)
sürgün (1941)
anahtar (1947)
bu bizim hayatımız (1950)
nilgün (3 cilt, 1950-1952)
yeraltında dünya var (1953)
dişi örümcek (1953)
bugünün saraylısı (1954)
2000 yılının sevgilisi (1954)
iki cisimli kadın (1955)
kadınlar tekkesi (1956)
karlı dağdaki ateş (1956)
dört yapraklı yonca (1957)
sonuncu kadeh (1965)
yerini seven fidan (1977)
ekmek elden su gölden (1980)
ayın on dördü (1980)
yüzen bahçe (1981)
öykü:
memleket hikayeleri (1919)
gurbet hikayeleri (1940)
mizah:
sakın aldanma inanma kanma (1915)
kirpinin dedikleri (1918)
agop paşa’nın hatıraları (1918)
ay peşinde (1922)
tanıdıklarım (1922)
guguklu saat (1925)
günce:
bir içim su (1931)
bir avuç saçma (1939)
ilk adım (1941)
üç nesil üç hayat (1943)
makyajlı kadın (1943)
tanrıya şikayet (1944)
ani:
minelbab ilelmihrab ((1946)
bir ömür boyunca (1980)
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?