el ilanlari dagitilmak suretiyle yurdun dort yaninda aranip bulunmasi gereken kisilik.
bir rivayete gore uzaylilarin kacirdigi eski pop-rock abisi.
kivir kivir saclariyla hic kimsede bulunmayan keratinsel guzelligin sahibi.
ilhan irem
cocuklugumuzda bu ki$inin $arkilarini dinleyerek buyuduk biz dersek hic de abartmi$ olmam.$u siralar ne yazik ki ortalarda gozukmuyor fakat yeniden piyasaya bir giri$ yapsa eminim ki eski gunlerine hemen geri donebilecek bir potansiyele sahip.
(bkz: konusamiyorum)
benim cocuklugumda unutamiyorum unutamiyorum unutamiyorum diye sarki soyleyen, fakat benim bir turlu sevemdigim bir sarkici abidir kendileri. saclarindan ayrica haz etmedigim bu kisi rivayetlere gore bir balikci kasabasinda hayatini devam ettiriyor.
(bkz: anlasana).
bir arkadasimin taptigi saatlerce dinledigi ancak yillarca resmini merak etmedigi ve ilk gordugunde neredeyse bayilacagi kisilik.
butun matereyallerinin bende mevcut oldugu (plak,dergi,album,poster,kitap....) tapilasi insan sevgi adami. cok gariptir ki seven sonuna kadar seviyor sevmeyende sonuna kadar nefret ediyor tam ortada olan simdiye kadar gormedim bir ara girtlak kanseri olmustu cok uzulmustum neyseki gecmis.
bakirkoy ruh ve sinir hastaliklari bolumunde ilhan iremin rahatlatici etkisi kabul edilmistir ve boylece hastalara kadife sesiyle ilhan irem dinletiriliyor.kronolojisi asagidadir:
1955 -
bursa’da 1 nisan gunu dunyaya geldi.
1969 -
...ortaokul son sinif... 14 yasindaydi. okulun lise bolumunde okuyan muzisyenlerin cagrisiyla, okul orkestrasina solist olarak girdi.
1970 -
meltemler. milliyet gazetesinin duzenledigi liselerarasi muzik yarismasinda marmara bolgesi birincisi oldu. ayni kadro ile 1972
senesine kadar bursa celik palas otelinde ve uludag diskolarinda dans muzigi sarkiciligini surdurdu.
1973 -
besteci, soz yazari, yorumcu olarak muzik dunyasina girdi. ilk 45’lik; "birlessin butun eller\bazen nese bazen keder".
1974 -
ilk hit: "yazik oldu yarinlara\haydi sil gozlerini" ikinci 45’lik.
1975 -
"anlasana\ne guzel bak yasamak" ucuncu 45’lik.
1976 -
"bir varmis bir yokmus (kuklaci amca)\hasretim sana". dorduncu 45’lik. tanri’yi sorguladigi, metafizik baglamdaki ilk yapiti 30.000 adet basildiktan sonra gelen baskilar sonucu plak sirketi tarafindan toplatildi.
1975 -
"ver elini\uzulme dostum". besinci 45’lik. 1976 - "ilhan irem 1973-1976". ilk 33’luk. 1976 - "havalar nasil\gozunu seveyim". altinci 45’lik.1977 - "sensizde yasaniyor (iste hayat)\son selam". yedinci 45’lik.1978 - "ayrilik aksami (konusamiyorum)\sen bilirsin". sekizinci 45’lik. 1979 - "bir zamanlar \ yeni bir sarki". dokuzuncu 45’lik.
1979 -
istanbul devlet senfoni orkestrasi’nin da yer aldigi cok kalabalik bir muzisyen kadrosu esliginde doldurdugu senfonik anlamdaki ve kalici muzikaliteye dogru ilk adimi olan album calismasi: "sevgiliye". (bu uzuncalarinda ilk kez akademik bir calismaya girmistir esin engin’in aranjorlugunde ve yine ilk kez kendisine ait olmayan bir siir besteler: nazim hikmet - hosgeldin..) bu albumun sarkilarindan "bir yildiz" ile 1979 eurovision turkiye finaline kalan sanatci, yarisamadan askere alindi.
1980 -
eylul ayinda dondu. 70’li yillar boyunca ask baladlari soyledikten sonra bu tarihten itibaren bir degisim surecine girdi. 80’lerin ikinci yarisinda iyice belirginlesen bu yeni cizgi, yeni bir dinleyici kitlesi ile butunlesti. bu arada dusunceleriyle, goruntusuyle, urettikleriyle bambaska bir ilhan irem dogdu. sanatcinin anlatimiyla bu degisim 12 eylul sonrasi gordugu turkiye manzaralarinda yasadiklariyla, birikimleriyle sekillenen bir degisimdi. irem’in anladigi manadaki pop muzigin erimesi, arabesk’in kralligi, ardindan gelen piyanist ve udi santorler, kisacasi muzigin el degistirmesi bir yana, asil devrimi baslatan, insan olarak, sanatci olarak cok farkli bir cizgiye yonelisini atesleyen olgu, en yakinlarin baslayarak sevdiklerinde, arkadasliklarinda, muzik dunyasinda ve neredeyse tum turkiye genelinde hissettigi duyarsizlik, kalinlikti. insanlarin birbirinden uzaklasmasi, iliskilerin, sevgilerin sekilcilige, sahtecilige donusmesi, gocler ve arabesk yasamin teknoloji transferi ile reaksiyona girip pop cagini patlatmasi. boyle bir ortamda insan olarak, sanatci olarak hayatinin anlamini sorgulamaya basladi. 1980 yilina kadar ki hayatini gozden gecirince, ictensizlik, soluk, gunu yasayan anlamsiz kalabaliklar olduguna karar verdigi insanlarin hepsinden ve urettiklerinden cok sekillerle ilgilenen populer kulturden uzaklasti. bir anlamda yabancilasarak 87’ye kadar surecek bir inziva icin evine kapandi. kalin perdeleri siki sikiya ortulu tarabya’daki evinde bugunku ilhan’i olusturan uzun yalnizliklar yasadi. kendi icine, ic uzaylarina derin yolculuklar yapmayi ogrendi. bu kapanis 70’lerin sarkilarindaki iyilesmez huzunden mistik huzura, metafizige uzanan bir seruven baslatti.
1981 - doneme gondermeler iceren onuncu ve son 45’lik. "er mektubu gorulmustur \ bal agizlim" ve askerde yaptigi bestelerinden
olusan bir album: "bezgin" yayinlandi. ayni gunlerde, yedi yillik bir calismanin urunu olacak, kesintisiz 150 dakikalik bir rock senfoni: "pencere... kopru... ve otesi..." uclemesinin bestelerini ve kitabini yazmaya basladi.
1983 - yasam, olum ve olum otesinin anlatildigi uclemenin ilk ayagi olan "pencere" yayinlandi. sarki sozlerindeki evrensel orgu ve derinlik, metafizik cikisli kozmik acilimlar ve dunyadaki senfonik rock ekiplerinde bile az gorulen yuksek muzikalite.
1985 - "kopru": enerji donusumu baglaminda olumun anlatimi. (uclemenin ikinci albumu) yayinlanan ilk kitap: "pencere... kopru... ve otesi..." kitapta, ilhan irem’in rock senfonideki muzikal anlatimi kaleme aldigi oyku, bu oykunun nuri kurtcebe tarafindan goruntulenmis cizgileri ile burak eldem, izzet eti ve adnan ozer’in ilhan irem muzigi uzerine kapsamli bir arastirmasi yer aldi.
ayni yil ilhan irem’in uretimlerindeki titresimleri algilayan, "isik ve sevgiyle" felsefesini hayatlarina geciren dinleyicileri tarafindan irem bagi adli birliktelik kuruldu.
1986 - turkiye’ye eurovision’da o zamana kadar en iyi ikinci dereceyi getiren "halley" projesini kurgulayip, sozlerini yazdi, besteci melih kibar’a teslim etti. trt ile olan sorunlari yuzunden yurt disindaki yarismaya gitmedi. resim calismalari ve bursa’da ilk sergi.
1987 - irem muziginin evrensel huzura ve meditasyon boyutlarina ulastigi album: "ve otesi". yayinlanan ikinci kitap:
"uzaklarda biri var (denemeler)".
1988 - eski ve yeni dinleyicileri bulusturmak adina bir album: "dunden yarina".
1989 - "ucun kuslar ucun" albumu. kultur bakanligi tarafindan albumden cikarildigi takdirde bandrol verilen, halen yayini ve calinmasi yasak sarki "blues for molla"
1990 - ucuncu kitap: "katastrof (siirler)".
1991 - hansu irem ile evlendi (1 ekim).
1992 - "ilhan-i ask" albumu.
1994 - "koridor": 8 yilda tamamlanan yapit bir anlamda ulasilan siirsel ve muzikal yetkinligin, ilhan irem felsefesinin manifestosu
niteliginde. "delirium (denemeler)": dorduncu kitap. ayrica sert ritimli sarkilar ayiklanarak ve bazi ilavelerle koridor albumunun
meditasyon versiyonu "romans" albumu.
1995 - "sevgililer gunu\the best of ilhan irem1" albumu.
1997 - "ask iksiri & cadi agaci\the best of ilhan irem2" albumu.
1998 - "hayat opucugu \ the best of ilhan irem3" albumu. "millenium/sanalizasyon fareleri, yarasalar ve digerleri
denemeler)" besinci kitap.
2000 - ilhan irem sevecenlerden gelen yogun istek uzerine 1980’li yillarda cikardigi "bezgin", "pencere", "kopru", "ve otesi" isimli albumlerini, ayni yillarda kaydedilmis ozdes versionlarla tekrar yayinladi; "bezginin gizli mektuplari", "ucuk mavi pencere", "bulutlara kopru", "dusler ve otesi"
2001 - ilhan irem uzun suredir uzerinde calistigi, yeni sarkilardan olusan albumu yedi yilda tamamladi ve yayimladi; "seni seviyorum" bu calisma sanatcinin anlatimlarinin gelecekte ulasacagi boyutlara dair derin isaretler tasimaktadir.
2002 - salamar (rock version) sadece radyolarda calinmak uzre dagitildi.
2003 - "bir melege asik oldum/best of 4" le birlikte tum diskografyasi ulasilabilir hale geldi.
2004 - "isik ve sevgiyle 30 yil" albumuyle 30. sanat yilini kutladi ve "hersey simdi basliyor" dedi.
bakirkoy ruh ve sinir hastaliklari bolumunde ilhan iremin rahatlatici etkisi kabul edilmistir ve boylece hastalara kadife sesiyle ilhan irem dinletiriliyor.kronolojisi asagidadir:
1955 -
bursa’da 1 nisan gunu dunyaya geldi.
1969 -
...ortaokul son sinif... 14 yasindaydi. okulun lise bolumunde okuyan muzisyenlerin cagrisiyla, okul orkestrasina solist olarak girdi.
1970 -
meltemler. milliyet gazetesinin duzenledigi liselerarasi muzik yarismasinda marmara bolgesi birincisi oldu. ayni kadro ile 1972
senesine kadar bursa celik palas otelinde ve uludag diskolarinda dans muzigi sarkiciligini surdurdu.
1973 -
besteci, soz yazari, yorumcu olarak muzik dunyasina girdi. ilk 45’lik; "birlessin butun eller\bazen nese bazen keder".
1974 -
ilk hit: "yazik oldu yarinlara\haydi sil gozlerini" ikinci 45’lik.
1975 -
"anlasana\ne guzel bak yasamak" ucuncu 45’lik.
1976 -
"bir varmis bir yokmus (kuklaci amca)\hasretim sana". dorduncu 45’lik. tanri’yi sorguladigi, metafizik baglamdaki ilk yapiti 30.000 adet basildiktan sonra gelen baskilar sonucu plak sirketi tarafindan toplatildi.
1975 -
"ver elini\uzulme dostum". besinci 45’lik. 1976 - "ilhan irem 1973-1976". ilk 33’luk. 1976 - "havalar nasil\gozunu seveyim". altinci 45’lik.1977 - "sensizde yasaniyor (iste hayat)\son selam". yedinci 45’lik.1978 - "ayrilik aksami (konusamiyorum)\sen bilirsin". sekizinci 45’lik. 1979 - "bir zamanlar \ yeni bir sarki". dokuzuncu 45’lik.
1979 -
istanbul devlet senfoni orkestrasi’nin da yer aldigi cok kalabalik bir muzisyen kadrosu esliginde doldurdugu senfonik anlamdaki ve kalici muzikaliteye dogru ilk adimi olan album calismasi: "sevgiliye". (bu uzuncalarinda ilk kez akademik bir calismaya girmistir esin engin’in aranjorlugunde ve yine ilk kez kendisine ait olmayan bir siir besteler: nazim hikmet - hosgeldin..) bu albumun sarkilarindan "bir yildiz" ile 1979 eurovision turkiye finaline kalan sanatci, yarisamadan askere alindi.
1980 -
eylul ayinda dondu. 70’li yillar boyunca ask baladlari soyledikten sonra bu tarihten itibaren bir degisim surecine girdi. 80’lerin ikinci yarisinda iyice belirginlesen bu yeni cizgi, yeni bir dinleyici kitlesi ile butunlesti. bu arada dusunceleriyle, goruntusuyle, urettikleriyle bambaska bir ilhan irem dogdu. sanatcinin anlatimiyla bu degisim 12 eylul sonrasi gordugu turkiye manzaralarinda yasadiklariyla, birikimleriyle sekillenen bir degisimdi. irem’in anladigi manadaki pop muzigin erimesi, arabesk’in kralligi, ardindan gelen piyanist ve udi santorler, kisacasi muzigin el degistirmesi bir yana, asil devrimi baslatan, insan olarak, sanatci olarak cok farkli bir cizgiye yonelisini atesleyen olgu, en yakinlarin baslayarak sevdiklerinde, arkadasliklarinda, muzik dunyasinda ve neredeyse tum turkiye genelinde hissettigi duyarsizlik, kalinlikti. insanlarin birbirinden uzaklasmasi, iliskilerin, sevgilerin sekilcilige, sahtecilige donusmesi, gocler ve arabesk yasamin teknoloji transferi ile reaksiyona girip pop cagini patlatmasi. boyle bir ortamda insan olarak, sanatci olarak hayatinin anlamini sorgulamaya basladi. 1980 yilina kadar ki hayatini gozden gecirince, ictensizlik, soluk, gunu yasayan anlamsiz kalabaliklar olduguna karar verdigi insanlarin hepsinden ve urettiklerinden cok sekillerle ilgilenen populer kulturden uzaklasti. bir anlamda yabancilasarak 87’ye kadar surecek bir inziva icin evine kapandi. kalin perdeleri siki sikiya ortulu tarabya’daki evinde bugunku ilhan’i olusturan uzun yalnizliklar yasadi. kendi icine, ic uzaylarina derin yolculuklar yapmayi ogrendi. bu kapanis 70’lerin sarkilarindaki iyilesmez huzunden mistik huzura, metafizige uzanan bir seruven baslatti.
1981 - doneme gondermeler iceren onuncu ve son 45’lik. "er mektubu gorulmustur \ bal agizlim" ve askerde yaptigi bestelerinden
olusan bir album: "bezgin" yayinlandi. ayni gunlerde, yedi yillik bir calismanin urunu olacak, kesintisiz 150 dakikalik bir rock senfoni: "pencere... kopru... ve otesi..." uclemesinin bestelerini ve kitabini yazmaya basladi.
1983 - yasam, olum ve olum otesinin anlatildigi uclemenin ilk ayagi olan "pencere" yayinlandi. sarki sozlerindeki evrensel orgu ve derinlik, metafizik cikisli kozmik acilimlar ve dunyadaki senfonik rock ekiplerinde bile az gorulen yuksek muzikalite.
1985 - "kopru": enerji donusumu baglaminda olumun anlatimi. (uclemenin ikinci albumu) yayinlanan ilk kitap: "pencere... kopru... ve otesi..." kitapta, ilhan irem’in rock senfonideki muzikal anlatimi kaleme aldigi oyku, bu oykunun nuri kurtcebe tarafindan goruntulenmis cizgileri ile burak eldem, izzet eti ve adnan ozer’in ilhan irem muzigi uzerine kapsamli bir arastirmasi yer aldi.
ayni yil ilhan irem’in uretimlerindeki titresimleri algilayan, "isik ve sevgiyle" felsefesini hayatlarina geciren dinleyicileri tarafindan irem bagi adli birliktelik kuruldu.
1986 - turkiye’ye eurovision’da o zamana kadar en iyi ikinci dereceyi getiren "halley" projesini kurgulayip, sozlerini yazdi, besteci melih kibar’a teslim etti. trt ile olan sorunlari yuzunden yurt disindaki yarismaya gitmedi. resim calismalari ve bursa’da ilk sergi.
1987 - irem muziginin evrensel huzura ve meditasyon boyutlarina ulastigi album: "ve otesi". yayinlanan ikinci kitap:
"uzaklarda biri var (denemeler)".
1988 - eski ve yeni dinleyicileri bulusturmak adina bir album: "dunden yarina".
1989 - "ucun kuslar ucun" albumu. kultur bakanligi tarafindan albumden cikarildigi takdirde bandrol verilen, halen yayini ve calinmasi yasak sarki "blues for molla"
1990 - ucuncu kitap: "katastrof (siirler)".
1991 - hansu irem ile evlendi (1 ekim).
1992 - "ilhan-i ask" albumu.
1994 - "koridor": 8 yilda tamamlanan yapit bir anlamda ulasilan siirsel ve muzikal yetkinligin, ilhan irem felsefesinin manifestosu
niteliginde. "delirium (denemeler)": dorduncu kitap. ayrica sert ritimli sarkilar ayiklanarak ve bazi ilavelerle koridor albumunun
meditasyon versiyonu "romans" albumu.
1995 - "sevgililer gunu\the best of ilhan irem1" albumu.
1997 - "ask iksiri & cadi agaci\the best of ilhan irem2" albumu.
1998 - "hayat opucugu \ the best of ilhan irem3" albumu. "millenium/sanalizasyon fareleri, yarasalar ve digerleri
denemeler)" besinci kitap.
2000 - ilhan irem sevecenlerden gelen yogun istek uzerine 1980’li yillarda cikardigi "bezgin", "pencere", "kopru", "ve otesi" isimli albumlerini, ayni yillarda kaydedilmis ozdes versionlarla tekrar yayinladi; "bezginin gizli mektuplari", "ucuk mavi pencere", "bulutlara kopru", "dusler ve otesi"
2001 - ilhan irem uzun suredir uzerinde calistigi, yeni sarkilardan olusan albumu yedi yilda tamamladi ve yayimladi; "seni seviyorum" bu calisma sanatcinin anlatimlarinin gelecekte ulasacagi boyutlara dair derin isaretler tasimaktadir.
2002 - salamar (rock version) sadece radyolarda calinmak uzre dagitildi.
2003 - "bir melege asik oldum/best of 4" le birlikte tum diskografyasi ulasilabilir hale geldi.
2004 - "isik ve sevgiyle 30 yil" albumuyle 30. sanat yilini kutladi ve "hersey simdi basliyor" dedi.
80li yillar tarzini uzun suredir ustunde tasiyan basarili pop sahsiyeti.
isik ve sevgiyle" felsefesinde sekillenen bir evrensel sevgi ve yenicag ogretisinin izlerini tasiyan cok yonlu bir sanatci(hikaye,deneme,siir sarki yazarligi,ses sanatcisi)
kibristaymis die duydum..
yeniden album calismalarina baslamis turkiyenin gercek sanatcilarindan birisi.
(bkz: haydi sil gozlerini)
cennet ilahileri albumu ile yeniden aramiza donmus, sarkilarinin hepsinde ayri anlam yuklu, turkiyenin yetistirdigi gercek sanatcilardan birtanesi.
dinlediğim en yumuşak ses, umut ve neşe dağıtan, gerçekten çok sevdiğim, insanların olumsuz yorumlarına veyahut dalga geçer tarzda konuşmalarına cidden sinir olduğum güzel bi insan, dönüşü en çok beni sevindirecektir sanırım.
hansu iremin eşi.
stüdyo çalışmaları 1 yıl süren cennet ilahileri albümün her aşamasında, hansu irem’in büyük emeği vardır. albümdeki aşk kapıları, yılan isırığı, tören, dem ve sis şarkılarının sözlerini ilhan irem ve tansu irem birlikte yazmışlardır. albümdeki hu, müjde ve mahşerin dört atlısı şarkılarının sözleri ise sadece hansu irem’e aittir.
biri hariç albümdeki 9 şarkı ilhan irem tarafından bestelenmiştir. sözleri ilhan irem’e ait , geçen yıl kaybettiğimiz melih kibar’ın daha önce hiç yayınlanmamış bir bestesine de albümde yer verilmiş. albümdeki tüm düzenlemeler de ilhan irem’in onbeş yıldır birlikte çalıştığı garo mafyan imzasını taşımaktadır.
biri hariç albümdeki 9 şarkı ilhan irem tarafından bestelenmiştir. sözleri ilhan irem’e ait , geçen yıl kaybettiğimiz melih kibar’ın daha önce hiç yayınlanmamış bir bestesine de albümde yer verilmiş. albümdeki tüm düzenlemeler de ilhan irem’in onbeş yıldır birlikte çalıştığı garo mafyan imzasını taşımaktadır.
dunku -06/06/06- hurriyet gazetesinde -ekinde yani; kelebek- roportajını okuduktan sonra oheyhh bu adam iyice uctu dedirten sarkıcı,
adam safi sinerji olmus allah mahvafaza bi patlasa hidrojen bombasından fazla hasar verdirtir diye dusundurmustur beni,
yine de;
ısık ve sevgiyle.
boyle buyurdu ilhan irem
adam safi sinerji olmus allah mahvafaza bi patlasa hidrojen bombasından fazla hasar verdirtir diye dusundurmustur beni,
yine de;
ısık ve sevgiyle.
boyle buyurdu ilhan irem
(bkz: bir meleğe aşık oldum)
(bkz: bal ağızlım)
kücükken devamli gözlük takmasindan dolayi kör sandigim,akabinde sevgi kozmik gibi laflarindan dolayi da uzayli zannettigim müzisyen.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?