tanzimat yahut halk edebiyati $airlerinden biri..hangi doneme ait oldugunu tam olarak hatirlayamiyorum..fakat mukemmel $iirleri oldugunu biliyorum.. haddeden gecmi$ nezaket yal-u bal olmu$ sana mey suzulmu$ $i$eden ruhsar-i al olmu$ sana ..... $eklinde devam eden $iiri lise kitaplarinda ogrencilere ogretilmektedir ayni zamanda.
nedim
patrona halil isyani sirasinda damdan duserek olmustur.
bir demet tiyatroda elmas’in yuzunu hic goremedigimiz sevgilisi.
bir erkek ismi.
(bkz: nedime)
subat sogugundaki kisa boylu ama karizmatik tetikci.
lale devri diye de bilinen tarihi devirde yaşamış bir osmanlı divan şairidir..şiirlerinde istanbul türkçesini en güzel kullanan divan şâirlerindendir,şarkı türündeki divan edebiyatı nazım türünde zekâsını konuşturmuştur..halkın kullandığı pek çok gündelik kelimeyi,konusu aşk ve hayatın güzellikleri olan coşkulu şiirlerinde rahatlıkla kullanmış,tasavvufa fazla eyvallah etmemiştir...
nedim aşk şairidir...beşerî aşkı,yani bizim bildiğimiz anlamdaki güzellere ve güzelliklere olan aşkı,şiirlerinde bütün açıklığıyla yaşamıştır..kalemiyle olduğu kadar yüreğiyle ve duygularıyla da yazmıştır..onun şiirlerinde âşık olduğu güzelin bütün vasıfları en insani yönleriyle anlatılmış,ancak bu şiirlerde kullandığı ifadeler, asla süflîyet diye de tabir edebileceğimiz basitliğe inmemiştir..onun nezih ve kaliteli şiirleri gerçek aşk duygusunu o kadar güzel yansıtmıştır ki,döneminde onu takibeden,onun yolundan giden,onu örnek alan pek çok türedi şâire ilhâm vermiştir..ancak maalesef ki bu şâirler, nedîmin zerafetini koruyamamış, kendi eserlerinde tasvir ettikleri güzelleri ve güzellikleri tensel zevk aracı olmaktan ileri götürememişler,tabir-i câizse aşkın bokunu çıkarmışlardır..netice itibariyle herkes nedim olamaz...
hani nerden geldi aklima bilmem;lale devrininin sairi olarak bir doneme damgasini vurmus, siirleri sarkilara donu$mus divan edebiyati sairimiz.
derler ki bu sairin yazdigi $iirlerde gecen a$klardaki figurler erkekmi$.
bir de derler ki yeniceriler kendisini kovalarken damdan dama atliyormu$, o esnada ayagi kaymak suretiyle du$mus ve hakkin rahmetine kavu$mus. epey ara$tirdim ama hic bir kaynaktan; yenicerilerin bu $airi ne sebeple kovaladigini, pe$ine du$up olmesine sebep olmalarindaki gercegi bulamadim.
neyse, boylesine degerli bir $air icin kotu bir son olmu$ tabii.
derler ki bu sairin yazdigi $iirlerde gecen a$klardaki figurler erkekmi$.
bir de derler ki yeniceriler kendisini kovalarken damdan dama atliyormu$, o esnada ayagi kaymak suretiyle du$mus ve hakkin rahmetine kavu$mus. epey ara$tirdim ama hic bir kaynaktan; yenicerilerin bu $airi ne sebeple kovaladigini, pe$ine du$up olmesine sebep olmalarindaki gercegi bulamadim.
neyse, boylesine degerli bir $air icin kotu bir son olmu$ tabii.
şuhane tarz şiir anlayışının öncüsüdür...
18.yy da yasamış bir sairdir...
o dönemde şiire mahalli unsurları ekleyen yerellik katan ilk sairdir...
18.yy da yasamış bir sairdir...
o dönemde şiire mahalli unsurları ekleyen yerellik katan ilk sairdir...
divan edebiyatına somutluk getiren şair.
mahallişme akımının öncüsü olmuştur..
mahallişme akımının öncüsü olmuştur..
yok senin vasfettiğin dilber bu şehr-içre nedim
bir peri suret olmuş, bir hayal gözükmüş sana
dizelerinin sahibi.
bir peri suret olmuş, bir hayal gözükmüş sana
dizelerinin sahibi.
şarkılarıyla hem lale devrine, hem musikimize, hem de edebiyatımıza damgasını vuran şuh edalı şairdir.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?