eskiden bati anadolu’da bir efenin buyrugundaki koy yigitlerine verilen isim.cocukluktan baslayarak ozel bicimde yetistirilirlerdi.kendilerine ozgu giysileri ve davranis gelenekleri vardi.
zeybek
ataturkun olmeden once oynadigi son oyun.ve sevdigi rakinin adi.
(bkz: sari zeybek)
(bkz: harmandali)
(bkz: kerimoglu)
(bkz: mugla zeybegi)
(bkz: aydın zeybegi)
- ankara zeybeği:
oyunların en gösterişlisidir. yiğitlik ve mertlik ifade eder. bu zeybek sazla oynanmakta olup, ağır bir melodisi vardır. en az iki kişi tarafından oynanır, üçlü sacayağı denileni daha da gösterişlidir. zeybek oyunlarında dikkat edilecek ve en başta gelen husus, oyunun vermiş olduğu karakteristik hava ve melodiye göre jest ve figürleri ayarlamaktır. yani duruş, kasılış ve poz zeybek oyununun bütün ihtişamım ortaya koyar.
- mendil zeybeği:
bu zeybek oyunu da ağır ve akıcı figürleri ile ankara zeybeğine yakındır. keza iki kişi tarafından ya da daha fazla kişiyle oynanır. bu zeybeğin en güzel görünüşü, çöküşte her iki dizin de yere vurularak doğrulmasıdır.
- karaşar zeybeği:
ankaranın ilçelerinden beypazarının karaşar nahiyesinin eski ankara ile ilgisi olduğu bilinmektedir. gerek melodisindeki akıcılık, gerek oyundaki tek ayak figürleri ile dikkati çe¬ker. zeybek söylenen türküyü takiben ve iki kişi tarafından oynanır.
- seymen zeybeği:
diğer zeybeklerden tamamen ayrı bir özelliği olan seymen zeybeği diğer zeybek oyunları gibi sazla değil, davul zurna ile, iki veya üç kişi tarafından oynanır. seymen zeybeği, isminden de anlaşılacağı üzere tertip edilen seymen alaylarında, düğünlerde, alayın önünde bulunan davul ve zur¬nanın hemen önünde kılıç veya tekke palalarıyla giden zeybekler tarafından oynanır.
- seymen alayı:
ankaralıların dilinde efe, yiğit ruhlu ve atlı anlamlarında kullanılan seymenin uzun bir geçmişi vardır. seymen düzme, ankara halkının oğuz türklerinden armağan olarak yaşattığı bir gelenektir. seymen düzmeyi, yalnız ankaranın saklamış olması bir raslantı değildir. çünkü ankara dolayları oğuz boylarıyla doluydu. çubukda kargın, aşağı çavundur, büydüz; elmadağ eteklerinde bayındır; yenimahallede kayı, kınık, dodurga; hüseyin gazi eteğinde peçenek, yazır; balâda avşar köylerinin adları 24 oğuz boyunun adlarından gelmektedir. seymen alayı "milli ruh"un coştuğu zamanlarda kurulurdu. selçuklu ve osmanlı devletlerinin kuruluşlarında böyle alaylar kurulmuştur. mustafa kemalin ankaraya geldiği gün de sabah erkenden sancak dikilmiş, seymen alayı düzülmüştü.
- yağcıoğlu zeybeği:
bu zeybek oyunu efe yağcıoğlu ahmet ağaya ithaf edilmiştir. zeybeğin ritm, ayak oyunları, poz ve hareketleri mertlik ifade eder. diz vuruşları, dönüşleri, melodisi, insanların eski ankaraya götürür. saz, ayakta ve göğüste tutularak çalınır.
oyunların en gösterişlisidir. yiğitlik ve mertlik ifade eder. bu zeybek sazla oynanmakta olup, ağır bir melodisi vardır. en az iki kişi tarafından oynanır, üçlü sacayağı denileni daha da gösterişlidir. zeybek oyunlarında dikkat edilecek ve en başta gelen husus, oyunun vermiş olduğu karakteristik hava ve melodiye göre jest ve figürleri ayarlamaktır. yani duruş, kasılış ve poz zeybek oyununun bütün ihtişamım ortaya koyar.
- mendil zeybeği:
bu zeybek oyunu da ağır ve akıcı figürleri ile ankara zeybeğine yakındır. keza iki kişi tarafından ya da daha fazla kişiyle oynanır. bu zeybeğin en güzel görünüşü, çöküşte her iki dizin de yere vurularak doğrulmasıdır.
- karaşar zeybeği:
ankaranın ilçelerinden beypazarının karaşar nahiyesinin eski ankara ile ilgisi olduğu bilinmektedir. gerek melodisindeki akıcılık, gerek oyundaki tek ayak figürleri ile dikkati çe¬ker. zeybek söylenen türküyü takiben ve iki kişi tarafından oynanır.
- seymen zeybeği:
diğer zeybeklerden tamamen ayrı bir özelliği olan seymen zeybeği diğer zeybek oyunları gibi sazla değil, davul zurna ile, iki veya üç kişi tarafından oynanır. seymen zeybeği, isminden de anlaşılacağı üzere tertip edilen seymen alaylarında, düğünlerde, alayın önünde bulunan davul ve zur¬nanın hemen önünde kılıç veya tekke palalarıyla giden zeybekler tarafından oynanır.
- seymen alayı:
ankaralıların dilinde efe, yiğit ruhlu ve atlı anlamlarında kullanılan seymenin uzun bir geçmişi vardır. seymen düzme, ankara halkının oğuz türklerinden armağan olarak yaşattığı bir gelenektir. seymen düzmeyi, yalnız ankaranın saklamış olması bir raslantı değildir. çünkü ankara dolayları oğuz boylarıyla doluydu. çubukda kargın, aşağı çavundur, büydüz; elmadağ eteklerinde bayındır; yenimahallede kayı, kınık, dodurga; hüseyin gazi eteğinde peçenek, yazır; balâda avşar köylerinin adları 24 oğuz boyunun adlarından gelmektedir. seymen alayı "milli ruh"un coştuğu zamanlarda kurulurdu. selçuklu ve osmanlı devletlerinin kuruluşlarında böyle alaylar kurulmuştur. mustafa kemalin ankaraya geldiği gün de sabah erkenden sancak dikilmiş, seymen alayı düzülmüştü.
- yağcıoğlu zeybeği:
bu zeybek oyunu efe yağcıoğlu ahmet ağaya ithaf edilmiştir. zeybeğin ritm, ayak oyunları, poz ve hareketleri mertlik ifade eder. diz vuruşları, dönüşleri, melodisi, insanların eski ankaraya götürür. saz, ayakta ve göğüste tutularak çalınır.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?