küçük bir köydeki fakir bir dokumacının oğludur fichte. dokuz yaşına kadar dokumacılık ve çobanlık yapmış. varlıklı bir çiftlik sahibi şans eseri onun zekasını farketmiş ve himayesine alarak bir okula başlatmış. ancak bu kişinin ölmesi ile tekrar yoksulluk ve sıkıntı çekmeye başlayan fichte üniversiteyi çok zor bitirebilmiş. özel ders vererek para kazanmaya çalıştığı sıralarda bir öğrencisi sayesinde kantın felsefesiyle tanışmış ve o günden sonra tüm hayatını onun felsefesini geliştirmeye adamıştır.
felsefe.gen.tr
johann gottlieb fichte
(1762-1814)fichteye göre kant felsefesinin özü,öznenin temel araştırma konusu olmasıydı.kantın pratik bilgi fikrinin bu yorumu açıkça kanttan uzaklaşıyordu.fichtenin vardığı sonuç,kendinde şeyin var olmadığı,dünyanın mutlak ben yani bir tür dev özne olduğuydu.bu görüş daha sonra hegel ve alman ulusalcıları tarafından benimsendi.
(bkz: alman idealizmi)
(bkz: alman idealizmi)
johann gottlieb fichte oberlausitz (saksonya) – i.s.1762 küçük bir köydeki fakir bir dokumacının oğludur fichte. dokuz yaşına kadar dokumacılık ve çobanlık yapmış. varlıklı bir çiftlik sahibi şans eseri onun zekasını fark etmiş ve himayesine alarak bir okula başlatmış. ancak bu kişinin ölmesi ile tekrar yoksulluk ve sıkıntı çekmeye başlayan fichte üniversiteyi çok zor bitirebilmiş. özel ders vererek para kazanmaya çalıştığı sıralarda bir öğrencisi sayesinde kant’ın felsefesiyle tanışmış ve o günden sonra tüm hayatını onun felsefesini geliştirmeye adamıştır.
fichte, kant’ın bir başlangıç yaptığına ve bu başlangıcın bir sisteme kavuşturularak tamamlanması gerektiğine inanmıştır. bu sisteme ulaşmak için de bir çıkış noktası arar. ona göre bu çıkış noktası sujedir, bilinçtir.
burada iki yol vardır;
objeyi çıkış noktası almak, ki o zaman objenin yanında nasıl oluyor da bir suje, bir bilinç var olabiliyor sorusu ile karşılaşırız. ona göre bu soru çözümsüzdür ve insanı determinizm ve mekanizme sürükler ve bu durumda özgürlük diye birşey olamaz.
sujeyi çıkış noktası almak, bu durumda ise bilincin objeyi nasıl tasarımladığı sorusu ile karşılaşırız ve bu sorunun çözümü vardır.
fichte, kant’ın bir başlangıç yaptığına ve bu başlangıcın bir sisteme kavuşturularak tamamlanması gerektiğine inanmıştır. bu sisteme ulaşmak için de bir çıkış noktası arar. ona göre bu çıkış noktası sujedir, bilinçtir.
burada iki yol vardır;
objeyi çıkış noktası almak, ki o zaman objenin yanında nasıl oluyor da bir suje, bir bilinç var olabiliyor sorusu ile karşılaşırız. ona göre bu soru çözümsüzdür ve insanı determinizm ve mekanizme sürükler ve bu durumda özgürlük diye birşey olamaz.
sujeyi çıkış noktası almak, bu durumda ise bilincin objeyi nasıl tasarımladığı sorusu ile karşılaşırız ve bu sorunun çözümü vardır.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?