1679-1767) fransız tanrıbilimci, filozof. kilisenin inançlarını egemen kılma girişimine karşı düşünce özgürlüğünü savunmuştur. uzes de doğdu, sonradan sığındığı cenevre de öldü. protestan bir aileden gelmesi nedeniyle katolikler ce kaçırıldı, bir manastıra kapatıldı, bir süre kimseyle görüştürülmedi. protestan inançlarına karşıt bir eğitimle yetiştirilmek istendi. nant fermanı nın yürürlükten kaldırılması üzerine annesinin çabalarıyla kurtarıldıktan sonra cenevre ye sığındı. yunan felsefesi, tanrıbilim, doğa bilimleri konularında uzun süren çalışmalara koyuldu. çalışmalarının başarılı sonuçları nedeniyle, kısa süre içinde, büyük ün sağladı, (çağının en gözde bilginleri arasında yer aldı. bir ara almanya ya, sonra ingiltere ye gitti, bilimsel çalışmalarını sürdürdü. kral iii. william ın ilgisini çekti. kral onu kendi yanında görevlendirmek istediyse de abauzit, yeni çalışmalara başlayacağını ileri sürerek, cenevre ye döndü. devlet kitaplığı nda üstlendiği görevini ölümüne değin, elli yıl sürdürdü. derin, geniş bilgisine karşın alçakgönüllüce yaşamayı yeğleyen abauzit başarılı çalışmaları nedeniyle newton un da ilgisini çekti. newton, ona yazdığı bir mektupla, bilim tarihindeki yerini, önemini bildirdi. abauzit, felsefeye doğa bilimleriyle girdi. felsefe ile doğa bilimleri arasında bir bağlantının bulunduğunu ileri sürdü; felsefenin bilime dayanması gereğini savundu. yunan ve roma uygarlıklarına yönelik çalışmalarıyla felsefenin gelişim çizgisini, avrupa düşüncesinin ana kaynaklarını araştırdı. halkın dinini, inançlarını kendi dilinden öğrenmesi gereğini ileri sürerek incil i halk diline çevirdi. abauzite göre felsefe özgür düşüncenin ürünüdür; kişiyi, evreni ve varlık kavramı altında toplanan bütün nesneleri anlamaya tanımaya yöneliktir. kilisenin özgür düşünceye karışması, birtakım kısıtlamalar getirmesi insan özüne de tanrısal yasalara da aykırıdır. din, felsefenin dayandığı deney bilimlerinin çalışmalarına karışmamalı, kendi alanının dışına çıkmamalıdır. doğa varlıklarını, doğa denen bütünü, deney bilimlerinin verileri dışında kalarak anlama olanağı yoktur. düşüncelerin bir kaynağı kavramlara dayalı üretimse, bir kaynağı da duyularla sağlanan verilerdir. bu nedenle biri deneyden, öteki düşünme yeteneğinin üretiminden gelen iki türlü bilgi vardır. us insanı yöneten, davranışlarını düzenleyen, düşünmenin kurallarını oluşturan yetenektir, deneyden gelmez. düşünmenin genel kurallarını içeren mantık da us ilkelerine göre çalışan bir bilimdir. abauzit in çağında olduğu gibi, sonraki dönemlerde de etkisi sürmüştür. özellikle düşünce özgürlüğü konusundaki görüşlerini benimseyen rousseau, bunları yeniden ele almış, çağının anlayışına göre işlemiştir. bayle, voltaire, saint euremond gibi aydınlar da abauzit den esinlenmiştir. abauzıtın yazıları ölümünden sonra iki kitapta toplanmıştır.
felsefe.gen.tr
fimin
robot süpürge
bebek maması
aptamil bebek maması
en ucuz klima fiyatları
klima fiyatları
dubai vize
sözlük scripti sütyenli atlet
ankara escort eryaman escort şişli escort görükle escort türkçe seks hikayeleri izmir escort sakarya escort hatay escort izmir escort ankara escort
çankaya escort maltepe escort buca escort denizli escort denizli escort çiğli escort şirinevler escort çekmeköy escort
Anadolu Yakası Escort istanbul escort
şişli escort
esenyurt escort
beylikdüzü escort istanbul escort
istanbul escort
beylikdüzü escort
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?