bir yapıt veya sanat eseri için: kendinden öncekilerin aynısını yapmadan, ilham alarak veya örnek alarak yeni bir eser ortaya koymak. örneğin, kuşların uçuşundan esinlenerek planörün, uçağın geliştirilmesi veya kız böceğinden esinelerek helikopter yapılması gibi.
esinlenme
incil’in son kitabıdır.
içeriği;
esinlenme, yuhanna’nın görünümlerinden oluşuyor. yuhanna kendini sıkıntıda, tanrısal egemenlikte ve sabırda ortağınız ve kardeşiniz diye tanıtır. bu yuhanna ile elçi yuhanna’nın aynı kişi olduğu kabul edilir. yuhanna, kitaba kaynaklık eden görümleri, inanlıların baskı altında olduğu bir dönemde, ya roma imparatoru neron’un (i.s. 54/68) son yıllarında ya da domityan’ın zamanında (i.s. 81-96) almıştır.
kitap, ilk yüzyılda oldukça yaygın ve sembolizm yönünden zengin bir yazın türü olan apokaliptik türündendir. bu yazın türü, tanrı’nın insanlık tarihindeki amacını açıklamayı hedef edinir (apokaliptik grekçede açınlama, vahiy alamında bir fiilden gelir) apokaliptik yazılar, ağırlıklı olarak eski antlaşma’ya dayanır. tanrı’nın tek egemen olduğu, iyi ve mükemmel amacını gerçekleştirmek için sonunda dünya tarihini doğaüstü olaylarla etkileyici görüşü, apokaliptik görüşün ağırlıklı noktasını oluşturur. tanrı’nın karşıtları, simgesel olarak çoğu kez karşımıza canavarlar vb. biçiminde çıkan kötülüğün çeşitli güçleridir. görümler, konuşan melekler, kıyasıya dövüşen büyük güçler var. sonunda, tanrı’ya inanıp zulüm görmüş olanların öcü alınır. sorunumuz şu ki, kitabın yazılışından iki bin yıl sonra bugün bu simgelerin çoğunun ne anlama geldiğini bilmiyoruz. bu nedenle esinlenme’yi yorumlamakta dikkatli olmalı,. ayrıntılar hakkında fazlaca dogmatik olunmamalı. her ne olursa olsun. bu kitap tanrı’nın bir esinlenmesidir; anlaşılsın ve uygulansın diye verilmiştir. ana konular açıktır.
yuhanna bu kitabın bize isa mesih’in esinlenmesi olduğunu, tanrı’nın yakın zamanda olması gereken olayları kendi kullarına göstermesi için isa’ya bu esini verdiğin özellikle belirtir. yuhanna’dan gördüklerini, o anda olup bitenleri ve gelecekte olacakları yazması istenir. kutsal ruh ve melekler, ne yazması gerektiği konusunda onu yönlendirir. yuhanna, ilk yüzyılda anadolu’nun bugünkü ege bölgesinde oluşan yedi inanlı topluluğuna yönelik özel bildirimler alır. bildirimler, çeşitli buyruklar, övgüler, uyarılar ve vaatler içerir. esinlenme kitabı, isa’ya ve tanrı görkemine ilişkin görümler ve gökte yer alan tapınmadan sahneler içerir. isa’ya ve tanrı’ya ait çeşitli unvanları sıralar.
kitap, dünyanın uğrayacağı tanrı gazabından ve tanrı yargısından söz eder. insanlar bu yargıya aldırmaz, tövbe etmeye yanaşmazlar. söz konusu yargı, yedi mühürün açılması, yedi borazanın çalınması ve tanrı öfkesiyle dolu yedi tasın yeryüzüne boşaltılmasıyla gerçekleşir. yedinci borazanın çalınmasıyla dünyanın egemenliği rabbimizin ve o’nun mesihi’nin olduğu deniyor. ejderha, yani şeytan, gökten yeryüzüne atılır. kendisi ve yandaşları bir süre için sahip oldukları gücü sergilerler. ne var ki, birer birer yenilgiye uğrarlar. babil yıkılır, canavar ve sahte peygamber ve sonunda şeytan ateş gölüne atılır.
ölüler yaptıklarına göre yargılanır. adleri yaşam kitabında bulunanlar yeni bir göğe, yeni bir dünyaya kavuşur. bundan böyle tanrı’nın konutu insanların arasındadır. tanrı onların arasında yaşayacak. onlar o’nun halkı olacaklar. tanrı’nın kendisi de onların arasında bulunacak. onların gözlerinden bütün yaşları silecek. artık ölüm olmayacak.artık ne yas, ne ağlayış, ne de ıstırap olacak. adları yaşam kitabında olmayanlar ateş gölüne atılır. ikinci bölüm budur.
içeriği;
esinlenme, yuhanna’nın görünümlerinden oluşuyor. yuhanna kendini sıkıntıda, tanrısal egemenlikte ve sabırda ortağınız ve kardeşiniz diye tanıtır. bu yuhanna ile elçi yuhanna’nın aynı kişi olduğu kabul edilir. yuhanna, kitaba kaynaklık eden görümleri, inanlıların baskı altında olduğu bir dönemde, ya roma imparatoru neron’un (i.s. 54/68) son yıllarında ya da domityan’ın zamanında (i.s. 81-96) almıştır.
kitap, ilk yüzyılda oldukça yaygın ve sembolizm yönünden zengin bir yazın türü olan apokaliptik türündendir. bu yazın türü, tanrı’nın insanlık tarihindeki amacını açıklamayı hedef edinir (apokaliptik grekçede açınlama, vahiy alamında bir fiilden gelir) apokaliptik yazılar, ağırlıklı olarak eski antlaşma’ya dayanır. tanrı’nın tek egemen olduğu, iyi ve mükemmel amacını gerçekleştirmek için sonunda dünya tarihini doğaüstü olaylarla etkileyici görüşü, apokaliptik görüşün ağırlıklı noktasını oluşturur. tanrı’nın karşıtları, simgesel olarak çoğu kez karşımıza canavarlar vb. biçiminde çıkan kötülüğün çeşitli güçleridir. görümler, konuşan melekler, kıyasıya dövüşen büyük güçler var. sonunda, tanrı’ya inanıp zulüm görmüş olanların öcü alınır. sorunumuz şu ki, kitabın yazılışından iki bin yıl sonra bugün bu simgelerin çoğunun ne anlama geldiğini bilmiyoruz. bu nedenle esinlenme’yi yorumlamakta dikkatli olmalı,. ayrıntılar hakkında fazlaca dogmatik olunmamalı. her ne olursa olsun. bu kitap tanrı’nın bir esinlenmesidir; anlaşılsın ve uygulansın diye verilmiştir. ana konular açıktır.
yuhanna bu kitabın bize isa mesih’in esinlenmesi olduğunu, tanrı’nın yakın zamanda olması gereken olayları kendi kullarına göstermesi için isa’ya bu esini verdiğin özellikle belirtir. yuhanna’dan gördüklerini, o anda olup bitenleri ve gelecekte olacakları yazması istenir. kutsal ruh ve melekler, ne yazması gerektiği konusunda onu yönlendirir. yuhanna, ilk yüzyılda anadolu’nun bugünkü ege bölgesinde oluşan yedi inanlı topluluğuna yönelik özel bildirimler alır. bildirimler, çeşitli buyruklar, övgüler, uyarılar ve vaatler içerir. esinlenme kitabı, isa’ya ve tanrı görkemine ilişkin görümler ve gökte yer alan tapınmadan sahneler içerir. isa’ya ve tanrı’ya ait çeşitli unvanları sıralar.
kitap, dünyanın uğrayacağı tanrı gazabından ve tanrı yargısından söz eder. insanlar bu yargıya aldırmaz, tövbe etmeye yanaşmazlar. söz konusu yargı, yedi mühürün açılması, yedi borazanın çalınması ve tanrı öfkesiyle dolu yedi tasın yeryüzüne boşaltılmasıyla gerçekleşir. yedinci borazanın çalınmasıyla dünyanın egemenliği rabbimizin ve o’nun mesihi’nin olduğu deniyor. ejderha, yani şeytan, gökten yeryüzüne atılır. kendisi ve yandaşları bir süre için sahip oldukları gücü sergilerler. ne var ki, birer birer yenilgiye uğrarlar. babil yıkılır, canavar ve sahte peygamber ve sonunda şeytan ateş gölüne atılır.
ölüler yaptıklarına göre yargılanır. adleri yaşam kitabında bulunanlar yeni bir göğe, yeni bir dünyaya kavuşur. bundan böyle tanrı’nın konutu insanların arasındadır. tanrı onların arasında yaşayacak. onlar o’nun halkı olacaklar. tanrı’nın kendisi de onların arasında bulunacak. onların gözlerinden bütün yaşları silecek. artık ölüm olmayacak.artık ne yas, ne ağlayış, ne de ıstırap olacak. adları yaşam kitabında olmayanlar ateş gölüne atılır. ikinci bölüm budur.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?