1. dünya savaşı sonrasında, avrupada (dada merkezleri olarak zürich, berlin ve pariste), dadacılık hareketi bağlamında yer alan tiyatro. kalıplaşmış egemen toplumsal yaşam değerlerine, görenekselleşmiş sığ burjuva sanat anlayışı ve düşünce tarzına karşı köktenci bir hareket olarak yer alan dadacı tiyatro, özellikle berlinde güçlü siyasal-anarşist eğilim taşımış; pariste gerçeküstücü sanat ve tiyatroöncülük etmiştir. 1915te new yorkta (m. duchamp, f. picabia), 1916da zürichte (zürich-dada: cabaret voltaire; h. ball, h. arp, m. jonco, t. tzara) başlayan dadacı tiyatro etkinlikleri, başlıcalıkla, 1918e kadar zürichte, 1920ye kadar berlinde (berlin-dada: r. huelsenbeck, r. hausmann, g. grosz, w. mehring), 1923e kadar da pariste (paris-dada: t. tzara, a. breton) sürmüştür. her türlü estetik kuralcılıktan ve mantıksal çözümlerden bağımsız olarak, anlamsız olanı sanatın temeline koyan, biçimi ve dili yakın; ilkel, naiv, dolayımsız biçim ve dil ile kendiliğindenliğe dayanan dadacı tiyatronun başlıcalıkla "dada geceleri"nde gerçekleştirilen gösterileri, maskeli dansları, groteski, kukla kılıklı sahne giysilerini, kolaj sahne düzenini, kaba şiirli söylevleri ve gürültülü müziğini kapsar; doğrudan hareket edilen izleyiciyi sarsıntıya uğratmak ister. dadacı tiyatro oyunlarının örnekleri, t. tzaranın ("göz", "kukla", "burun", "boyun" ve "kaş"ın oyun kişileri olarak yer aldığı gasherz (1922, gaz yürek), les aventures celestes de m. antipyrine (1920/21, m. antipyrinein hayranlıkverici serüvenleri), ribemont- dessaignesin l empereur de chine (1920, çin imparatoru), a. breton ve p. soupaultun cil vous plait (1920, lütfen) adlı oyunları ile f. picabia ile m. duchampın e. satienin müzik yazdığı ve gerçeküstücülerle kavgada dadacı tiyatronun bildirgesi haline gelen relache (1924) adlı, ballets suedoiseca gerçekleştirilen baledir. dadacı tiyatro, avangart avrupa tiyatrosu üstünde, daha sonra da 1960larda happening gösterileri üstünde etkili olmuştur.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?