turk filmlerinde kotu adam rolunu her daim basariyla oynamis kisi.
erol taş
o zalim kahkahalarıyla yeri göğü inleten kişi,kötü adam... ayrı bir tez konusu olarak işlenebilecek bir tür kahkahası vardır:
-euhehehehe.......:değil...
-muhahhaa.........:değil....
-zuhahhaha........:olmadı...
-wwwuaaaaaahahhahahhaa.....(işte bu!)
-euhehehehe.......:değil...
-muhahhaa.........:değil....
-zuhahhaha........:olmadı...
-wwwuaaaaaahahhahahhaa.....(işte bu!)
en iyi kotu adamdi rahmetli.
(ferdiye az cektirmedi.)
(ferdiye az cektirmedi.)
et yeme sahneleri mükemmeldir.
duygusal türk milletinin gazabına uğrayıp gerçekten filmlerdeki kadar kötü bir insan sanıldığından sokakta bir kamyon dayak yiyen rahmetli oyuncu.
(bkz: erol taş kültür merkezi)
yıllar önce 1986 veya 87 yılıydı, beyoğlunda trt adına çekilen duvardaki kan adlı dizisinin çekim arasında elini öpme şerefine nail olduğum aktör.
filmlerinde kendi sesi ile oynamamış onu yıllarca başta kemal ergüvenç sonra mehmet ali erbilin babası sadettin erbil seslendirmiştir.
bugün vefatının sekizinci yılı olan sanatçı.
soyisimi gibi filmlerinde taş kalpli biriydi ama onun kadar merhametli bir sanatçı daha göremedim,gerçekten baba biriydi artislik yapmaz yapanı da sevmezdi,hiç unutulmayacaksın.
tam 318 filmde oynamış,çeşitli festivallerde 4 kere en iyi yardımcı erkek oyuncu ödülü almış aktör.
en iyi karakter oyuncularından biriydi.
cankurtaran semt meydanindaki kendi adini tasiyan kahvesi (erol tas kahvehanesi) kapanmis,
yerine "erol tas kultur merkezi" acilmistir.
yerine "erol tas kultur merkezi" acilmistir.
kötü adam kavramını türk sinemasına kazandıran büyük aktör.
türk sineması’nın kötü adam rolündeki büyük ismi erol taş, 28 şubat 1928de erzurumun karaköse ilçesinde dünyaya geldi. henüz iki yaşında iken, babası hamza beyin ölümü üzerine annesi nazife hanım ile birlikte istanbula taşındı. okul çağında olmasına rağmen ailesine yardım etmek için okuldan ayrıldı ve çeşitli mesleklerde çalıştı. bunların arasında hamallık, tezgahtarlık sayılabilir. o dönem aynı zamanda boksör de olan taş, 1947 yılında istanbul ve türkiye ikinciliğini kazandı. yine o yıl askere gitti ve üç yıl askerlik görevini yaptı. askerden dönünce cankurtaran’da bir iplik fabrikasında çalışmaya başladı.
erol taş’ın sinemaya tesadüf sonucu girişi de o sıralarda oldu. sinemaya tesadüfi girişini şöyle anlatır sanatçı: “lütfi akad o bölgede bir film çekiyordu. biz de işten kaytarıp çekimleri izliyorduk arkadaşlarla. günlerce süren çekimlerden birinde mahallede oturan birkaç serseri, film ekibine musallat olup onları rahatsız etmeye başladı. film ekibini korumak için birkaç arkadaşımla birlikte, serserilerle kavgaya giriştik ve lütfi beyin yanında onlara bir güzel dayak çektik. serseriler toz oldu tabi. lütfi akad daha sonra haber göndermiş bana, bir kavga sahnesi var, gelsin oynasın diye. böylece sinema hayatım başladı. filmdeki rolümü diğer yönetmenler de beğendi ve ardı ardına teklifler gelmeye başladı."
sinemaya ilk 1957 yılında mümtaz alpaslan’ın çektiği “acı günler” filmiyle girdi. başlangıçta filmlerde figüranlık ve küçük roller ile görüldü fakat kısa zamanda yıldızı parladı. bir yıl sonra dokuz dağın efesi (1958 - metin erksan) filmde bir çobanı canlandırdı. bu filmi takip eden yıllarda ise, dikenli yollar (1958 - nişan hançer), peçeli efe (1959 - faruk kenç), şoför nebahat (1960 - metin erksan), köyde bir kız sevdim (1960 - türker inanoğlu), dişi kurt (1960 - ö. lütfi akad) ve gecelerin ötesi (1960 - metin erksan) gibi pek çok filmde değişik karakterleri canlandırdı.
taşın oynadığı filmlerdeki rollerden bazı örnekler vermek gerekirse: hayat kavgasında (1964 - tunç başaran) dediği dedik bir baba, devlerin kavgasında (1965 - kemal kan) kötü kardeş, seveceksen yiğit sevde (1965 - hüsnü cantürk) çiftlik sahibi, sırtımdaki bıçakda (1965 - natuk baytan) karısı ve sevgilisi tarafından öldürülen bir koca, son darbe (1965 - hicri akbaşlı) ve cevriyemde (1978 - memduh ün) bir komiser, aslanların dönüşü ve yedi dağın aslanında (1966 - yılmaz atadeniz) bir cengaver, ince cumali (1967 - yılmaz duru), tutku (1974 - hüsnü cantürk), toprağın teri (1981 - natuk baytan) ve isyanda (1979 - orhan aksoy) kötü ağa, maskeli beşler ve maskeli beşlerin dönüşünde (1968 - yılmaz atadeniz) bir meksikalı, aslan beyde (1968 - yavuz yalınkılıç) eski bir rus generali, gelin kızda (1970 - orhan elmas) oba beyi, kanıma kan isterimde (1970 - çetin inanç) idamlık katil, ök-süzlerde (1973 - ertem göreç) dilendirici, belalılarda (1974 - melih gülgen) çetebaşı, tatlı nigarda (1978 - orhan aksoy) zengin bir kasabalı, çayda çırada (1982 - yücel uçanoğlu) zengin bir ağa, alınyazısında ise (1986 - orhan elmas) eski bir külhan beyi olarak çıktı karşımıza. gerek teknik ve konu, gerekse de sinema dili açısından vasat diyebileceğimiz bu ve benzeri filmlerde taş, dönem dönem çeşitli roller aldı. ancak sinemada onu adından sıkça söz ettiren filimler susuz yaz, duvarların ötesi ve gecelerin ötesi oldu.
1960 yılı yapımlı “gecelerin ötesi”, oyunculuk kariyeri için önemli bir fırsat oldu sanatçı için. henüz sinemaya yeni yeni ısınmaya başlayan taş, bu filmle metin erksanla tekrar çalışma fırsatı buldu. ekrem (erol taş), bu filmde aynı çevreden gelen, farklı endişe ve tutkularını ortak bir eylemde birleştiren altı kahramandan birisidir. uzun yıllar bir tekstil fabrikasında işçi olarak çalışmış ancak geriye dönüp baktığında fazla bir yol alamadığını görmüştür. bu ezik yaşantısından doğan bunalımı, isyanı onu diğer beş arkadaşı ile birlikte soygun fikrinde harekete geçirmiştir. fakat sistemin hazırladığı son bu filmde de değişmemektedir.
erol taşın yer aldığı bir başka önemli yapım ise, necati cumalının romanından 1963de metin erksan tarafından filme alınan “susuz yaz” oldu. bu filmde hülya koçyiğit ve ulvi doğan ile bir üçleme çizen taş, osman karakterini canlandırdı. osmanın kötülüğü son derece yalındır ve ben merkeziyetçi bir yapı hakimdir. yıllar önce eşini kaybetmiştir ve hapisteki kardeşinin (ulvi doğan) karısına (hülya koçyiğit) sahip olmak istemektedir. etrafındaki herkesten bir nevi intikam almaya başlar ve önce köyün suyunu keser. suyu alınan köylü ürünsüz kalır, toprağı çoraklaşır. nasıl susuz kalan toprak halkına ihanet ederse, yıllar önce eşini kaybeden osmanda bastıramadığı cinselliğine zalimce isyan eder. tutkusuna yenik düşen osmanın bu özelliği doğasındaki ilkelliği ile birleştiğinde doyumsuzluğu tümden ele verir kendini. osmanın kötülüğünün temelinde yatan bir diğer önemli nokta ise tarladaki korkuluk ile paylaştığı yalnızlığıdır. yalnızlığını sadece tutkularıyla bastırabilir. tutkuları ise onun ölümüne giden yolun hazırlayıcısıdır.
tarihsel bir süreç içinde değerlendirildiğinde erol taş, bir başka önemli rolünü 1964de orhan elmasın yönettiği “duvarların ötesi” filminde oynadı. filmde müebbet hapse mahkum edilen babaç (erol taş), kendisi gibi müebbet yiyen ya da idamlık altı arkadaşı ile hapisten kaçar. amaçları özgür olabilmek, koğuşun dışında rahat bir nefes alabilmektir. ancak duvarların ötesinde kendilerine seçtikleri sığınak da hapishaneden daha farklı değildir onlar için. aslında nereye kaçarlarsa kaçsınlar her yer bir hapishanedir onlara. çünkü sistem tarafından suçlanmış toplum tarafından da dışlanmaktadırlar. gerçek suçlu kimdir? babaç ve arkadaşlarının mı yoksa sistemin yanlış dönen çarkı mı?
ö. lütfi akad tarafından 1966da çekilen hudutların kanununun konusu güneydoğuda bir sınır kasabasında geçmektedir. toprak verimsizdir ve tek geçim yolu kaçakçılıktır. kaçakçı olmamak için direnen yılmaz güneyin aksine erol taş yani ali cello çoktan çareyi bu işte bulmuştur bile. sınırdan kaçak davar geçirmektedir ancak sonunda başlattığı oyuna yenik düşer ve bir çatışmada vurularak ölür. hudutların sert ve acımasız kanuna karşı ali cellonun kötülüğü bile dayanamamıştır. taş bu filmde de çoğunluk kötü adam rollerinden birisini alışılagelmiş bir oyun tarzı ile oynamaktadır.
1968de nuri ergün tarafından çekilen “dertli pınar” ise taşın ağa tiplemeleri için örnek gösterilebilir. mahmutoğlu hilmi ağa (erol taş) köylünün toprağını çeşitli dalaverelerle hatta silah zoru ile elinden almakta ve etrafındaki herkese hükmetmektedir. daha fazla toprağa sahip olma tutkusu saplantı halini almıştır. bunun için yapamayacağı şey yoktur. ancak her şey planladığı gibi gitmez, bütün çabasına rağmen sonunda yenildiğini anlar ve suçunu itiraf eder. oyun düzeyinin vasat olduğu bu filmde taş abartılı olduğu kadar da kontrolsüz bir oyun sergilemektedir.
sinemada kötü adam rolleri ile bilinen sanatçı, bu tiplerin dışına çıktığı filmlerde, aslında her tür karakteri rahatlıkla oynayabileceğini de ispatlamıştır. zaman zaman da olsa oynadığı iyi tiplerle seyirciyi şaşırtmıştır. bir başka akad filmi olan “ana”da taş, bu kez kötülükten kaçmaktadır. 1967de çekilen ve türkan şorayla başrolü paylaştığı ana filmi onun az rastlanan iyi adam tiplemeleri için gösterilecek ilginç bir örnektir. yaptığı balık ağları ile geçimini sağlayan şevket (erol taş), kan davası yüzünden ailesi ile birlikte köy köy dolaşmaktadır. sinemanın kötü adamı olarak bilinen taş, filmdeki şevket tiplemesinde tamamen farklı bir karakter çizmektedir. kanlısı rolündeki kadir savunla sanki rolleri değişmiş gibidirler. bu seyirci içinde çok alışılagemiş bir durum değildir. yıllar süren takibin sonunda şevket kanlısı musa (kadir savun) tarafından vurularak öldürülür.
bir başka örnek ise, 1992 yılında çekilen, mehmet tanrıseverin yönettiği “sürgün” filmidir. erol taş, sinemada rol bulduğu bu son filminde, kurtuluş savaşını görmüş yaşamış eski bir çavuşu oynamaktadır. üniformasını üzerinden hiç çıkarmayan süleyman çavuş, göğsünde taşıdığı istiklal madalyası ile de büyük gurur duymaktadır. çatak köyüne gelen öğretmenin (bulut aras) yeniliklerine sıcak bakar, ona yardımcı olur. hatta köyün muhtarına karşı onu savunur. öğretmenin köyden sürgün edilmesini engellemek için köy halkıyla birlikte kaymakamlığa gitse de bu işe yaramaz. bunun üzerine çavuş gururla taşıdığı istiklal madalyasını çıkarır ve köyden ayrılan öğretmene verir.
erol taşı 1969 yılı itibariyle çetin inanç, 1971den sonra ise yılmaz atadenizli macera filmlerinde sıkça görmekteyiz. yılmayan şeytan filminde (1968 - yılmaz atadeniz) dr. şeytanı oynar. dr. şeytan (erol taş), tanyant madenini kullanarak bir robot icat eder. amacı ürettiği robotlarla dünyayı ele geçirmektir. ancak filmin sonunda kısa devre yapan robotu tarafından öldürülür. çekonun (1970 - çetin inanç) konusu ise 1875 yılında meksikada geçmektedir. ramon isimli eşkıya (erol taş), köylülere türlü işkenceler yapmakta ve cinayetler işlemektedir. bir başka yılmaz atadeniz filmi olan maskeli beşler ve maskeli beşlerin dönüşünde (1968) ise (erol taş) yine ramon ismi ile ancak bu kez meksikalı bir general rolündedir. kızıl maskede (1968 - tolgay ziyal) müze müdürü, küçük kovboyda (1973 - guido zurli) çiftlik kahyası, hakanların savaşında ise (1968 - mehmet arslan) kubilay han rollünü oynamaktadır.
yaklaşık 200 filmde irili ufaklı çeşitli roller alan erol taş, oynadığı filmlerin altısında ise başrol oyuncusu olarak karşımıza çıkıyor: mapushane çeşmesi (1964-suphi kaner), kanlı kale (1965-yavuz yalınkılıç), efenin intikamı (1967-yavuz yalınkılıç), eşkiya kanı/hakimo (1968-yavuz figenli), konuşan gözler (1965-hicri akbaşlı), katırcı yani efenin definesi (1967-yavuz yalınkılıç).
45 yıllık oyunculuk yaşamı süresince sinemaya büyük emek veren erol taş, bu emeğin bir sonucu olarak; 1965 yılında duvarların ötesi ile antalya film festivalinde, 1967de ince cumali ile yine antalya film festivalinde, sahildeki ceset ile izmir film festivalinde, susuz yazdaki oyunculuğu ile ise turizm bakanlığı ve meksika accopulco festivalinde en iyi yardımcı erkek oyuncu ödüllerini aldı. sanatçı, 8 kasım 1998 günü, samatya ssk hastanesi’nde hayata gözlerini yumdu.
türk sineması’nın kötü adam rolündeki büyük ismi erol taş, 28 şubat 1928de erzurumun karaköse ilçesinde dünyaya geldi. henüz iki yaşında iken, babası hamza beyin ölümü üzerine annesi nazife hanım ile birlikte istanbula taşındı. okul çağında olmasına rağmen ailesine yardım etmek için okuldan ayrıldı ve çeşitli mesleklerde çalıştı. bunların arasında hamallık, tezgahtarlık sayılabilir. o dönem aynı zamanda boksör de olan taş, 1947 yılında istanbul ve türkiye ikinciliğini kazandı. yine o yıl askere gitti ve üç yıl askerlik görevini yaptı. askerden dönünce cankurtaran’da bir iplik fabrikasında çalışmaya başladı.
erol taş’ın sinemaya tesadüf sonucu girişi de o sıralarda oldu. sinemaya tesadüfi girişini şöyle anlatır sanatçı: “lütfi akad o bölgede bir film çekiyordu. biz de işten kaytarıp çekimleri izliyorduk arkadaşlarla. günlerce süren çekimlerden birinde mahallede oturan birkaç serseri, film ekibine musallat olup onları rahatsız etmeye başladı. film ekibini korumak için birkaç arkadaşımla birlikte, serserilerle kavgaya giriştik ve lütfi beyin yanında onlara bir güzel dayak çektik. serseriler toz oldu tabi. lütfi akad daha sonra haber göndermiş bana, bir kavga sahnesi var, gelsin oynasın diye. böylece sinema hayatım başladı. filmdeki rolümü diğer yönetmenler de beğendi ve ardı ardına teklifler gelmeye başladı."
sinemaya ilk 1957 yılında mümtaz alpaslan’ın çektiği “acı günler” filmiyle girdi. başlangıçta filmlerde figüranlık ve küçük roller ile görüldü fakat kısa zamanda yıldızı parladı. bir yıl sonra dokuz dağın efesi (1958 - metin erksan) filmde bir çobanı canlandırdı. bu filmi takip eden yıllarda ise, dikenli yollar (1958 - nişan hançer), peçeli efe (1959 - faruk kenç), şoför nebahat (1960 - metin erksan), köyde bir kız sevdim (1960 - türker inanoğlu), dişi kurt (1960 - ö. lütfi akad) ve gecelerin ötesi (1960 - metin erksan) gibi pek çok filmde değişik karakterleri canlandırdı.
taşın oynadığı filmlerdeki rollerden bazı örnekler vermek gerekirse: hayat kavgasında (1964 - tunç başaran) dediği dedik bir baba, devlerin kavgasında (1965 - kemal kan) kötü kardeş, seveceksen yiğit sevde (1965 - hüsnü cantürk) çiftlik sahibi, sırtımdaki bıçakda (1965 - natuk baytan) karısı ve sevgilisi tarafından öldürülen bir koca, son darbe (1965 - hicri akbaşlı) ve cevriyemde (1978 - memduh ün) bir komiser, aslanların dönüşü ve yedi dağın aslanında (1966 - yılmaz atadeniz) bir cengaver, ince cumali (1967 - yılmaz duru), tutku (1974 - hüsnü cantürk), toprağın teri (1981 - natuk baytan) ve isyanda (1979 - orhan aksoy) kötü ağa, maskeli beşler ve maskeli beşlerin dönüşünde (1968 - yılmaz atadeniz) bir meksikalı, aslan beyde (1968 - yavuz yalınkılıç) eski bir rus generali, gelin kızda (1970 - orhan elmas) oba beyi, kanıma kan isterimde (1970 - çetin inanç) idamlık katil, ök-süzlerde (1973 - ertem göreç) dilendirici, belalılarda (1974 - melih gülgen) çetebaşı, tatlı nigarda (1978 - orhan aksoy) zengin bir kasabalı, çayda çırada (1982 - yücel uçanoğlu) zengin bir ağa, alınyazısında ise (1986 - orhan elmas) eski bir külhan beyi olarak çıktı karşımıza. gerek teknik ve konu, gerekse de sinema dili açısından vasat diyebileceğimiz bu ve benzeri filmlerde taş, dönem dönem çeşitli roller aldı. ancak sinemada onu adından sıkça söz ettiren filimler susuz yaz, duvarların ötesi ve gecelerin ötesi oldu.
1960 yılı yapımlı “gecelerin ötesi”, oyunculuk kariyeri için önemli bir fırsat oldu sanatçı için. henüz sinemaya yeni yeni ısınmaya başlayan taş, bu filmle metin erksanla tekrar çalışma fırsatı buldu. ekrem (erol taş), bu filmde aynı çevreden gelen, farklı endişe ve tutkularını ortak bir eylemde birleştiren altı kahramandan birisidir. uzun yıllar bir tekstil fabrikasında işçi olarak çalışmış ancak geriye dönüp baktığında fazla bir yol alamadığını görmüştür. bu ezik yaşantısından doğan bunalımı, isyanı onu diğer beş arkadaşı ile birlikte soygun fikrinde harekete geçirmiştir. fakat sistemin hazırladığı son bu filmde de değişmemektedir.
erol taşın yer aldığı bir başka önemli yapım ise, necati cumalının romanından 1963de metin erksan tarafından filme alınan “susuz yaz” oldu. bu filmde hülya koçyiğit ve ulvi doğan ile bir üçleme çizen taş, osman karakterini canlandırdı. osmanın kötülüğü son derece yalındır ve ben merkeziyetçi bir yapı hakimdir. yıllar önce eşini kaybetmiştir ve hapisteki kardeşinin (ulvi doğan) karısına (hülya koçyiğit) sahip olmak istemektedir. etrafındaki herkesten bir nevi intikam almaya başlar ve önce köyün suyunu keser. suyu alınan köylü ürünsüz kalır, toprağı çoraklaşır. nasıl susuz kalan toprak halkına ihanet ederse, yıllar önce eşini kaybeden osmanda bastıramadığı cinselliğine zalimce isyan eder. tutkusuna yenik düşen osmanın bu özelliği doğasındaki ilkelliği ile birleştiğinde doyumsuzluğu tümden ele verir kendini. osmanın kötülüğünün temelinde yatan bir diğer önemli nokta ise tarladaki korkuluk ile paylaştığı yalnızlığıdır. yalnızlığını sadece tutkularıyla bastırabilir. tutkuları ise onun ölümüne giden yolun hazırlayıcısıdır.
tarihsel bir süreç içinde değerlendirildiğinde erol taş, bir başka önemli rolünü 1964de orhan elmasın yönettiği “duvarların ötesi” filminde oynadı. filmde müebbet hapse mahkum edilen babaç (erol taş), kendisi gibi müebbet yiyen ya da idamlık altı arkadaşı ile hapisten kaçar. amaçları özgür olabilmek, koğuşun dışında rahat bir nefes alabilmektir. ancak duvarların ötesinde kendilerine seçtikleri sığınak da hapishaneden daha farklı değildir onlar için. aslında nereye kaçarlarsa kaçsınlar her yer bir hapishanedir onlara. çünkü sistem tarafından suçlanmış toplum tarafından da dışlanmaktadırlar. gerçek suçlu kimdir? babaç ve arkadaşlarının mı yoksa sistemin yanlış dönen çarkı mı?
ö. lütfi akad tarafından 1966da çekilen hudutların kanununun konusu güneydoğuda bir sınır kasabasında geçmektedir. toprak verimsizdir ve tek geçim yolu kaçakçılıktır. kaçakçı olmamak için direnen yılmaz güneyin aksine erol taş yani ali cello çoktan çareyi bu işte bulmuştur bile. sınırdan kaçak davar geçirmektedir ancak sonunda başlattığı oyuna yenik düşer ve bir çatışmada vurularak ölür. hudutların sert ve acımasız kanuna karşı ali cellonun kötülüğü bile dayanamamıştır. taş bu filmde de çoğunluk kötü adam rollerinden birisini alışılagelmiş bir oyun tarzı ile oynamaktadır.
1968de nuri ergün tarafından çekilen “dertli pınar” ise taşın ağa tiplemeleri için örnek gösterilebilir. mahmutoğlu hilmi ağa (erol taş) köylünün toprağını çeşitli dalaverelerle hatta silah zoru ile elinden almakta ve etrafındaki herkese hükmetmektedir. daha fazla toprağa sahip olma tutkusu saplantı halini almıştır. bunun için yapamayacağı şey yoktur. ancak her şey planladığı gibi gitmez, bütün çabasına rağmen sonunda yenildiğini anlar ve suçunu itiraf eder. oyun düzeyinin vasat olduğu bu filmde taş abartılı olduğu kadar da kontrolsüz bir oyun sergilemektedir.
sinemada kötü adam rolleri ile bilinen sanatçı, bu tiplerin dışına çıktığı filmlerde, aslında her tür karakteri rahatlıkla oynayabileceğini de ispatlamıştır. zaman zaman da olsa oynadığı iyi tiplerle seyirciyi şaşırtmıştır. bir başka akad filmi olan “ana”da taş, bu kez kötülükten kaçmaktadır. 1967de çekilen ve türkan şorayla başrolü paylaştığı ana filmi onun az rastlanan iyi adam tiplemeleri için gösterilecek ilginç bir örnektir. yaptığı balık ağları ile geçimini sağlayan şevket (erol taş), kan davası yüzünden ailesi ile birlikte köy köy dolaşmaktadır. sinemanın kötü adamı olarak bilinen taş, filmdeki şevket tiplemesinde tamamen farklı bir karakter çizmektedir. kanlısı rolündeki kadir savunla sanki rolleri değişmiş gibidirler. bu seyirci içinde çok alışılagemiş bir durum değildir. yıllar süren takibin sonunda şevket kanlısı musa (kadir savun) tarafından vurularak öldürülür.
bir başka örnek ise, 1992 yılında çekilen, mehmet tanrıseverin yönettiği “sürgün” filmidir. erol taş, sinemada rol bulduğu bu son filminde, kurtuluş savaşını görmüş yaşamış eski bir çavuşu oynamaktadır. üniformasını üzerinden hiç çıkarmayan süleyman çavuş, göğsünde taşıdığı istiklal madalyası ile de büyük gurur duymaktadır. çatak köyüne gelen öğretmenin (bulut aras) yeniliklerine sıcak bakar, ona yardımcı olur. hatta köyün muhtarına karşı onu savunur. öğretmenin köyden sürgün edilmesini engellemek için köy halkıyla birlikte kaymakamlığa gitse de bu işe yaramaz. bunun üzerine çavuş gururla taşıdığı istiklal madalyasını çıkarır ve köyden ayrılan öğretmene verir.
erol taşı 1969 yılı itibariyle çetin inanç, 1971den sonra ise yılmaz atadenizli macera filmlerinde sıkça görmekteyiz. yılmayan şeytan filminde (1968 - yılmaz atadeniz) dr. şeytanı oynar. dr. şeytan (erol taş), tanyant madenini kullanarak bir robot icat eder. amacı ürettiği robotlarla dünyayı ele geçirmektir. ancak filmin sonunda kısa devre yapan robotu tarafından öldürülür. çekonun (1970 - çetin inanç) konusu ise 1875 yılında meksikada geçmektedir. ramon isimli eşkıya (erol taş), köylülere türlü işkenceler yapmakta ve cinayetler işlemektedir. bir başka yılmaz atadeniz filmi olan maskeli beşler ve maskeli beşlerin dönüşünde (1968) ise (erol taş) yine ramon ismi ile ancak bu kez meksikalı bir general rolündedir. kızıl maskede (1968 - tolgay ziyal) müze müdürü, küçük kovboyda (1973 - guido zurli) çiftlik kahyası, hakanların savaşında ise (1968 - mehmet arslan) kubilay han rollünü oynamaktadır.
yaklaşık 200 filmde irili ufaklı çeşitli roller alan erol taş, oynadığı filmlerin altısında ise başrol oyuncusu olarak karşımıza çıkıyor: mapushane çeşmesi (1964-suphi kaner), kanlı kale (1965-yavuz yalınkılıç), efenin intikamı (1967-yavuz yalınkılıç), eşkiya kanı/hakimo (1968-yavuz figenli), konuşan gözler (1965-hicri akbaşlı), katırcı yani efenin definesi (1967-yavuz yalınkılıç).
45 yıllık oyunculuk yaşamı süresince sinemaya büyük emek veren erol taş, bu emeğin bir sonucu olarak; 1965 yılında duvarların ötesi ile antalya film festivalinde, 1967de ince cumali ile yine antalya film festivalinde, sahildeki ceset ile izmir film festivalinde, susuz yazdaki oyunculuğu ile ise turizm bakanlığı ve meksika accopulco festivalinde en iyi yardımcı erkek oyuncu ödüllerini aldı. sanatçı, 8 kasım 1998 günü, samatya ssk hastanesi’nde hayata gözlerini yumdu.
deli fişek filminin finalinde cüneyt arkın tarafından üç kez beyninden vuruldu gene de zor öldü. o zamanki yönetmenlerin pohpohlaması tabii:
"kıvran biraz, hemen ölme, saniye alalım"
erol taş türk sinemasının en iyi dayak yiyen, en inandırıcı ölen karakter oyuncularındandı elbette. ona kalsa daha ilk kurşunda ölürdü ama ekmek parası işte, ne yapsın?
"kıvran biraz, hemen ölme, saniye alalım"
erol taş türk sinemasının en iyi dayak yiyen, en inandırıcı ölen karakter oyuncularındandı elbette. ona kalsa daha ilk kurşunda ölürdü ama ekmek parası işte, ne yapsın?
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?