ziya gökalp

firambogaz
23 mart 1876’da diyarbakır’da doğdu. 25 ekim 1924’te istanbul’da yaşamını yitirdi. asıl ismi mehmet ziya. babası yerel bir gazetede çalışan memurdu. eğitimine diyarbakır’da başladı. amcasından geleneksel islam ilimlerini öğrendi. 18 yaşında intihara teşebbüs etti. bir yıl sonra 1895’te istanbul’a gitti. baytar mektebine kaydını yaptırdı. buradaki öğretimi sırasında ibrahim temo ve ishak sukûti ile ilişki kurdu. jön türkler’den etkilendi. ittihat ve terakki cemiyeti’ne katıldı. muhalif eylemleri nedeniyle 1898’de tutuklandı. bir yıl cezaevinde kaldı. serbest bırakıldıktan sonra 1900’de diyarbakır’a sürgüne gönderildi. 1908’e kadar diyarbakır’da küçük memuriyetler yaptı. 2’nci meşrutiyetten sonra ittihat ve terakki’nin diyarbakır şubesini kudu ve temsilcisi oldu. "peyman" gazetesini çıkardı. 1909’da selanik’te toplanan ittihat terakki kongresi’ne diyarbakır delegesi olarak katıldı. bir yıl sonra, örgütün selanik’teki merkez yönetim kuruluna üye seçildi. 1910’da kurulmasında öncülük yaptığı ittihat terakki idadisi’nde sosyoloji dersleri verdi. bir yandan da "genç kalemler" dergisini çıkardı. 1912’de ergani maden’den meclis-i mebusan’a seçildi, istanbul’a taşındı. türk ocağı’nın kurucuları arasında yer aldı. derneğin yayın organı "türk yurdu" başta olmak üzere halka doğru, islam mecmuası, milli tetebbular mecmuası, iktisadiyat mecmuası, içtimaiyat mecmuası, yeni mecmua’da yazılar yazdı. bir yandan da darülfünun-u osmani’de (istanbul üniversitesi) sosyoloji dersleri verdi.

1’inci dünya savaşında osmanlı’nın yenilmesinden sonra tüm görevlerinden alındı. 1919’da ingilizler tarafından malta adası’na sürgüne gönderildi. 2 yıllık sürgün döneminden sonra diyarbakır’a gitti, küçük mecmua’yı çıkardı. 1923’te maarif vekaleti telif ve tercüme heyeti başkanlığı’na atandı, ankara’ya gitti. aynı yıl ikinci dönem türkiye büyük millet meclisi’ne diyarbakır mebusu olarak girdi. 1924’te kısa süren bir hastalığın ardından istanbul’da yaşamını yitirdi. osmanlı devleti’nin parçalanma sürecinde yeni bir ulusal kimlik arayışına girdi. düşüncesinin temelinde, türk toplumunun kendine özgü ahlaki ve kültürel değerleriyle, batı’dan aldığı bazı değerleri kaynaştırarak bir senteze ulaşma çabası yatıyordu. "türkleşmek, islamlaşmak, muasırlaşmak" diye özetlediği bu yaklaşımın kültürel öğesi türkçülük, ahlaki öğesi de islamcılıktı. uluslararası kültürün yapıcı öğesinin ulusal kültürler olduğunu savundu. saray edebiyatının karşısına halk edebiyatını koydu. batı’nın teknolojik ve bilimsel gelişmesini sağlayan pozitif bilim anlayışını benimsedi. dini, toplumsal birliğin sağlanmasında yardımcı bir öğe olarak değerlendirdi. toplumsal modeli, emile durkheim’in teorik temellerini kurduğu "dayanışmacılık" temelinde şekillendi. bireyi temel alan liberalizm ile çatışmacı toplumu temel alan marksizm’e karşı mesleki örgütleri temel toplum birimi olarak kabul eden solidarizmde karar kıldı. toplumsal ve siyasi görüşlerini anlattığı sayısız makale yazdı. "türkçülük" düşüncesini sistemleştirdi. milli edebiyatın kurulması ve gelişmesinde önemli rol oynadı.

eserleri

kızıl elma (1914)
türkleşmek, islamlaşmak, muasırlaşmak (1918)
yeni hayat (1918)
altın işık (1923)
türk töresi (1923)
doğru yol (1923)
türkçülüğün esasları (1923)
türk medeniyet tarihi (1926, ölümünden sonra)
bu başlıktaki tüm girileri gör

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol