karikaturlerin, elbette, insanlarin kulturleri ve dinlerine yukledikleri anlamlar farkli oldugu icin, bati toplumuyla dogu toplumu uzerindeki yansimalari farkli olacaktir. burada onemli olan, bir seye karsi cikarken takindiginiz tutumdur. bu olaya alelacele iki farkli tepki verilebilir: 1- saldirgan tutum izlemek ( sadece fiziki olarak degil sozleri de kapsiyor) 2- gormemezlikten gelmek, mizahi ayri bir yere koymak ve mizahtir bu yapar demek.
birinci davranisin elle tutulur yani yoktur. uzlasma, baris taraftari degildir ve akla sahip yaratiklar oldugunu unutan, olaylara mekanik tepkiler veren canlilara ozgudur, kolaydir ama basagritir. aklini kullanmadigi icin de olaylari dunyada suregiden tartismalarla bagdastiramaz ve ,ornegin bugun ridvan akarin birgun deki yazisinda da degindigi gibi, sovyetler sonrasi dunyada uretilen medeniyetler catismasi tezi gibi dusunceleri yorumlayamaz. son on-onbes yilda ortadogu da yasanan gelismelere bakarsak komunizm uzerinden yurutulen savasin dinler uzerinden devam ettirilmeye calisildigini gorebiliriz. ( boyle bir celiski olmasa bile yaratilmak istenmekte) ridvan akar bunu, 14 yil once ekonomi muhabiri iken davetli oldugu bir yemekte davet sahibi silah sirketinin genel muduruyle yasadigi bir anisini kullanarak anlatiyor ve sirket yan kurulusunun merkezini turkiye ye tasimak istemelerinin nedenini mudur, ileride bu bolgelerde catisma alanlarinin yaratilacagi ve natonun belirledigi stratejilerle hareket ettiklerini anlatiyor. tabi bunu cakirkeyif oldugu icin ve masada yanyana sohbet ettikleri icin anlatiyor, ertesi gun gazetede haberi gordugundeyse soylemek istemedigi seyleri soylemis olabilecegini soyluyor.( bu yaziya link vermek isterdim ama birgun un internet baskisi parali ve bu yuzden mumkun degil ben de kabaca ozetlemeyi sectim) yani bu tezler dikkate alinmali ve onumuze yem atilabilecegini dusunup bir sonraki adimlari dusunmeyi ihmal etmemeliyiz.
ikinci davranis ise vurdumduymazligiyla elestirilebilir. soruna sessiz kalmakta soruna katki yapar, bunu unutmamak gerekir. ayrica, mizah topluluklari yonlendirmede onemli bir aractir ve gucu asla gozardi edilmemeli. zaman zaman mizahcilar dahil olmak uzere bazi insanlar cikip mizahin ciddiye alinmamasi gerektigini soyluyorlar. bilakis mizahcilar ciddiye alinmak isterler. inanin mizahin ciddiye alinmadigi ortamda buna ilk karsi cikacak insanlar yine mizahcilar olacaktir.
sonuc: dinlerin baristirici ozellikleri on plana cikarilmali ve bunlarin insanlara anlatilmasiyla guclu bir kamuoyu yaratilmali ve yaratilmak istenen farkli kutuplara meydan verilmemeli. dinlerin karsi karsiya degil yanyana kurumlar oldugu seklinde bilinc olusturulmali. insanlik bu gibi bir suru tecrube yasadi. hala bunu ogrenebilmek icin savaslara gereksinim oldugunu zannetmiyorum.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?