halid islambuli, 14 kasım 1957 yılında minye vilayetinin melya kasabasında dünyaya gelmiştir. ilk ve ortaokulu doğum yerinde okuyan şehid, liseyi asyut vilayetinde okuduktan sonra harp okuluna girerek, mezun oldu. sonra topçu teğmen olarak orduda göreve başladı.
halid, müslüman bir aile içinde islami bir terbiyeyle yetiştirilmiştir. babası mısır’ın tanınmış avukatlarındandır. 1954-56 yılları arasındaki müslüman kardeşler mensuplarına yönelik tutuklama kampanyasından o’da nasibini aldı ve bir süre hapiste yattı.
halid islambuli, cihad örgütü saflarına sedat’ı öldürme eylemini gerçekleştirdiği 6 ekim 1981’den iki yıl önce katılmıştır. örgütün güney said liderlerinden kerim zühdi ve onun vasıtasıyla hareketin 1979’daki lideri abdusselam ferac ile tanıştıktan sonra halid, artık cihad örgütünün elemanlarından biridir.
halid, cihad hareketi elemanlarının uyguladıkları metod çerçevesinde abdusselam ferac’ın derslerine devam etti ve ailesinden aldığı islami terbiye ve eğitime ek olarak siyasi bilinci esaslı bir biçimde gelişti. halid ordu içindeki ve dışında ki bazı etkinliklerinden dolayı çevresinin dikkatini üzerinde topluyordu. hatta 6 ekim 1981 tarihinden önce askeri istihbarat tarafından sorgulaması yapıldı. bu sorgulamada orduda emri altındaki askerlere yönelik dini propaganda faaliyetlerinde bulunmaması konusunda uyarıldı. ayrıca, mısır islami hareketinin temel taşlarından biri olan, ömrünü köktenci müslüman gençlik yetiştirmek için adayan değerli insan, hareket adamı abdullah semmavi ile irtibat kurmaması, ondan uzak durması istendi.
cihad hareketi mensuplarının fikir yapısını oluşturan temel fikir adamları ve eserlerinden kısaca söz edersek halid’in de fikri oluşumu ortaya çıkmış olur. cihad örgütü genelde düşüncelerini imam ibn teymiye, ibn cevzi, şevkani, ibn hazm gibi insanların eserlerini okuyarak oluşturuyorlar. temel islami konulara yaklaşımlarının bu düşünürlerin eğilimleri doğrultusunda olduğu söylenebilir. siyasi düşünce ve toplumsal, sosyal olaylar karşısındaki tavırlarında ise en çok çağdaş düşünürlerden mevdudi ve seyyid kutub’dan etkilenmişlerdir. cihad hareketi seyyid kutub’dan, dr. salih seriyye’den azami miktarda yararlanmış, 1979’da abdusselam ferac’la birlikte hareketin temeli açık ve net olarak ortaya çıkmıştır. cihad, 1979’da başlamış bir hareket değildir. bu hareketin temeli hapishanede şehid seyyid kutub tarafından atılmış, 74’de şehid dr. salih seriyye tarafın dan geliştirilmiş, 1979’dan itibaren abdusselam ferac ile birlikte o günün şartlarına en uygun yöntemlerle uygulanmıştır. yani hareket seyyid kutub, salih seriyye ve abdusselam ferac gibi üç büyük liderini şehid vermiş bir şehidler halkası ile gelmektedir.
cihad hareketi bid’atlardan arındırılmış net islami bir kültürün yanında, keskin ve köktenci, diri, zulme ve zalimlere boyun eğmeyecek, allah’ın dinine saldıran alçaklara karşı mümince tavırlar ortaya koyabilecek kişilikte insanların yetişmesi ve şehadet sevdalılarının oluşması için elemanlarını ruhi, siyasi ve içtimai her konuda eğiten, kontrol altında tutan, hizbullahi bir teşkilattır. bundan dolayı da halid’ler gibi hizbullahiler yetiştirmiş ve müslümanlara zulmedenlerin önüne halid’leri çıkartmıştır.
mısır’lı müslümanın içinde bulunduğu zulüm ort***** rıza göstermeyen halid, 25 eylül 1981’de abdusselam ferac’a askeri törene katılacağını ve zulmün başı sedat’ı ortadan kaldırabileceğini açıklar. 6 ekim 198l’de kahire’deki askeri törende üç arkadaşı ile birlikte islam’a saldıranlara ne gibi muamele yapılacağını dünyanın gözleri önüne sermiştir.
sedat’ın halid tarafından öldürülmesi eylemi, cihad hareketi şura meclisi’nin aldığı kararla gerçekleşmiştir. bu,abdusselam ferac’ın mısır’da islami hareketin yoluna devam edebilmesi için o günkü şartlarda hareketin önünde engel teşkil eden sedat’ın ortadan kaldırılması gerektiği şeklindeki düşüncesinden kaynaklanmış ve halid tarafindan uygulamaya koyulmuştur.
0 gün nisbeten kuru ve güneşli idi... ekim ayı geçiyordu. mısır’ın ileri gelenlerinin oturduğu nasr şehrinin birkaç km. güneyindeki mahallelerde bir kaynama göze çarpıyordu. askeri kamyonlar geçide hazırlanıyordu... bu askeri geçit, mısır’ın 1973 ramazan ayında her yı1 yapılan kutlamalarla ilgiliydi.
mısır firavunu sedat da özel makam yerinde oturuyordu...
sedat, bir süre önce islami güçlere karşı şiddetli bir şekilde ezmek için mücadele başlatmıştı. sağında onun veliahdı ve yardımcısı hüsnü mübarek, solunda savunma bakanı ebu gazale oturmuştu. amerika büyükelçisi alfred aturtoun ve amerikalı generaller enver sedat’ın tam arkasındaki sırada dizilmişlerdi.
üç gün süreyle emniyet kuvvetleri, bütün silahları ve zırhları bir tek kurşun olmadığına dair emin olmak için teftiş etmişlerdi. tanklar, kamyonlar ve askeri geçite katılan tüm fertler, amerika’dan alınmış dedektörler vasıtasıyla kontrolden geçirilmişti. fakat yine de halid ve arkadaşları, gerekli silahları tören meydanına sokmayı başardılar.
saat 1l .30’da tank sesleri ve askeri kamyonların geçişi ile askeri geçit töreni başladı.
geçit töreninde, askeri kamyonlardan biri arızalandı, bir süre durdu, fakat tekrar hareket etti ve geçit safları yeniden teşkil edildi.
saat 12.40 olmuştu...
altı adet mig uçağı çok alçaktan uçarak akrobatik gösteriler yapıyordu... herkesin gözü havada uçakları seyrediyordu.
hemen o anda arkasından 130 mm’lik rus yapısı tanksavar topu bulunan bir askeri kamyon, özel makam yerinin karşısında durdu... diğer şoför ler, bir saat önceki araba gibi bunda da teknik bir arıza olduğunu zannettiler.
halid ve arkadaşları için en iyi fırsat doğmuştu... ansızın ard arda silah sesleri yükseldi. kamyonun ardından üç kişi daha enver sedat’ın olduğu yeri kurşun yağmuruna tuttular...
operasyonun başkanı, ileri doğru atlayıp se’dat’ın tarafına doğru koşarak el bombası attı... bomba ebu gazale’nin yanına düştü fakat patlamadı...
ikinci el bombası ise nebi hafız’a isabet etti.
operasyonun başkanı süratle kamyon tarafina döndü ve makinalı tüfeği alarak makam yerini taramaya başladı.
hemen arkasından dört mücahid, sedat’a koşarak yaklaştılar.
topluluk bir şok halini yaşıyordu. sedat bir an doğruldu. bu durum daha iyi hedef olmasına yol açtı...
mısır emniyet teşkilatındaki adamlar telaşla el ve ayakla sandalyeleri sedat ve yardımcısının üstüne atıyorlardı.
hareketin başkanı bir diğer arkadaşıyla beraber 1.5 metrelik özel duvara yaklaşarak korkuya kapılmış amerikalılara ve uşaklarına tüfeği yöneltip boşaltır.
bu öldürme, amerika’da eğitim görmüş sedat’ın korumalarını şoke etmişti. emperyalizmin olağanüstü tedbirleri islambuli ve arkadaşlarına cevap bile veremediler.
idam operasyonunun lideri, üsteğmen halid islambuli idi.
enver sedat cehenneme gönderilmiş halid ve arkadaşları tutuklanmış
halid islambuli ve arkadaşlarının mahkemesi, mısır tarihinin yüzkarası olacak güldürücü bir tiyatronun sahnelenmesinden başka birşey değildir. aslında bu tip mahkemeler mısır hukukunun yabancı olduğu duruşmalar da değildir. çünkü seyyid kutub’u şehid eden zalimler, salih seriyye’yi şehid eden zalimlerden farksızdır. şükrü mustafa’nın göstermelik mahkemede yargılanıp şehid edilmesinde olduğu gibi, halid ve dört yiğit arkadaşı da aynı firavunların direktifiyle ortaya konan senaryolardan birini yaşadılar ve güya yargılanarak idam cezasına çarptırıldılar.
aslında bu şehid edilen kutlu insanlar mahkemelerden kendilerini hakkaniyet ölçülerinde yargılamalarını da bekliyor değildiler. bu şehidlerin ortak olarak söylediği tek söz şudur: “sizin kanunlarınızı ve hukukunuzu kabul etmiyoruz. allah’ın hukukunu savunan kıyam erlerini zalimlerin despotik rejimleri yargılayamaz.”
halid ve arkadaşlarının 11.11.1981 cumartesi başlayan mahkemesi 117 gün devam edecek, bu zaman zarfinda sadece dört celse yapılarak hü küm ilan edilecektir. ne halid ve arkadaşlarına kendilerini savunma imkanı tanınacak, ne mahkemede halid’in avukatlığını yapmak için hazır olan 35 avukata müvekkillerini savunma imkanı verilecek ne de mahkeme heyeti uygulaması ön görülen göl-evini yerine getirme imkanı bulabilecektir.
şehid islambuli ve arkadaşları mahkemedeki tavırlarıyla zalimlerin kalplerine korku salarken müslümanlara da bir müminin küfre karşı nasıl mücadele edilmesi, nasıl davranılması gerektiğini pratik olarak ortaya koymuşlardır. ilk celse halka açık olarak yapıldığında gözler beyaz entarili ve başında beyaz takkesi ile dolgun, uzun boylu, elinde kur’an-ı kerim olan gencin üzerine çevriliydi. adı sorulduğunda halid ahmed şevki el-islambuli olduğunu söyledi. kendisini savunacak avukatın mahkemede hazır olup olmadığı sorulduğunda da elindeki kur’an’ı havaya kaldırarak gür sesi ile; “allah kendine iman edenlerin savunucusudur.” ayetini okudu.
bu mahkemelerde halid’den başka dikkati çeken iki şahıs daha vardı. bunlardan biri çok az konuşan 1979’da mısır’daki cihad hareketi’nin liderliğine getirilen ve cemaatin fakihi olan 27 yaşındaki ziraat mühendisi abdusselam ferac, diğeri de yine cihad’ın önde gelenlerinden ve 81’de hare ketin liderliğine getirilen yarbay rütbeli abbud ez-zümer’di. abbud ez-zümer celselere askeri elbiselerle devam ediyordu.
halid mahkemede sedat’ı niçin öldürdüğü sorulunca verdiği cevapta; allah’ın hükümleri ile hükmetmediği için o’na karşı savaşın gerekliliğinden hareketle bu eylemi gerçekleştirdiğini ve bunun için de pişman değil aksine çok mutlu olduğunu asrın firavununu ortadan kaldırmak kendisi ne nasip olduğu için allah’a hamd ettiğini- açıklayacaktı. halid, sorgulaması ve mahkemedeki konuşmaları boyunca ‘allah’ın hukukunu ayak altına alan ve müslümanlara zulmedenlerin akıbetleri işte sedat’ın akibeti gibidir’ diyecek ve müslümanlar var olduğu müddetçe kimsenin islam’a saldıramayacağını söyleyecekti.
30.11. 1981 günü yapılan ikinci celsenin başlaması ile mahkeme salonuna giren halid’in annesinin, halid’in bulunduğu yere yönelerek yüksek sesle; “sabran ya mi yasir inne mevidekum el-cenne” (sabredin ey yasir ailesi size cennet vadedildi) diye bağırması halid ve arkadaşlarının bulunduğu kafeslerden marşların, sloganların yükselmesine neden olurken basın mensupları bu ananın tutum ve tavırları karşısında hayrete düşuyordu.
6 mart 1982’de mahkeme kararı açıklamak için toplanmıştı. mahkeme salonunda sessizlik hakimdi. dr. ömer abdurrahman, yusuf suresini oku yordu. mahkeme heyeti salona girdiğinde ömer abdurrahman, yusuf sure sinden; “ey benim hapishane arkadaşım bölük pörçük ilahlar mı yoksa kahhar ve bir olan allah mı daha hayırlıdır (ibadete layıktır).” ayetini okudu.
karar okunurken mahkeme heyeti görülmemiş bir protesto ile karşılaştı: kafeslerde bulunan halid ve arkadaşları mahkeme heyetine sırtlarını dönmüş yüksek sesle marşlar ve sloganlar söylüyordu. sonunda karar açıklandı: 5 idam ve cihad hareketi’nin ileri gelen liderlerinin hemen hemen hepsine ömür boyu hapis.
sedat’ı öldürme eylemine fiili katılan halid ve üç arkadaşıyla birlikte cemaatin fakihi ve emin “farizatü’l-gaibe” kitabının yazarı abdusselam ferac’ın id***** karar verilirken, cihad’ın liderlerinden abbud ez-zümer 42 yıla mahkum ediliyordu.
idama mahkum edilenler:
1. halid ahmed şevki el-islambuli
2. abdulhamid abdusselam abul ali
3. ata tail hamide
4. hüseyin abbas muhammed
5. muhammed abdusselam ferac atiye.
idam hükmünün açıklanmasından sonra salonda sloganlar atılmaya tekbirler getirilmeye başlandı. kafeslerden şu sesler yükseliyordu:
“kan içici kasaplara, insanların ruhunu parçalayan zebanilere haber
verin...
zalimlerin sonunun geldiğini müjdeleyecek fecir yaklaşmakta.”
“biz allah’ın dini için varız o’ndan geldik o’na döndürüleceğiz. ya allah’ın dini mecidine tekrar kavuşacağız, yada bu uğurda bizim kanımız akacak.”
idam hükmünün açıklanmasından sonra abdulhamid, ömer abdurrahman’a; “allah’ın şehadetle mükafatlandırdığı kimseye ne nasihatte bulunursun?” diye sorunca ömer abdurrahman ibadet zikri çoğaltmalarını hatırlattı ve halid islambuli’ye dönerek; “sizden önceki islami hareket elemanlarının başaramadığını sizler başardınız. allah şehadetinizi mübarek eylesin.” dedi.
hükmün açıklanmasından sonra kafesteki gençlerden biri sol kolunu parmaklıklara sürterek kanattı. akan kanlarla elbisesine “el-cihadu hatta’l mevt” (ölene kadar cihad) sözlerini yazdı. kafestekiler hep birlikte bu sözü haykırdılar ve salon terkedildi.
cihad’ın güney said bölgesi liderlerinden ömür boyu hapse mahkum
edilen kerem zuhdi arkadaşlarına hitaben şu konuşmayı yaptı:
“bizler, filistin haçlılar tarafindan düşürüldüğünde yahudilerin sokaklara çıkarak ‘muhammed öldü, erkek evlat bırakmadı!’ diye bağırmalarını hiç unutmadık! fakat işte biz, muhammed’in gençliği olarak ilan ediyoruz ki; muhammed (sav) her beşer gibi öldü. çünkü ölüm her beşerin üzerine haktır. ama arkasından öyle erkekler bıraktı ki bunlardan birisi ortadoğu’da yahudilerin en büyük uşağı olan sedat’ı cehenneme yolladı.”
koluna girip kendisini arabaya doğru götürmekte olan askerlerin ağladığını gören halid onlara; “cihadımızı bizden sonraki nesillere aktarın” dedi. ve mücahidler, üzerlerine düşeni yerine getirmiş olmanın huzur ve vakarıyla mahkeme salonundan ayrıldılar. halid ahmed şevki islambuli annesine yazdığı son mektupta kendisinin şehid olduğunu, bunun için üzülmemesi gerektiğini hatırlattı. eylemleri nedeniyle ailesinin maruz kaldığı işkencelerden ve baskılardan dolayı kendisini affetmelerini istedi.
ve nihayet, 82’nin 16 nisan’ında islambuli ve dört arkadaşları devlet başkanı hüsnü mübarek’in emriyle idam edildiler. islambuli ve arkadaşlarını savunmak için müracaat eden çeşitli görüşlere mensup 35 avukat ortak bildirilerinde şunu söylediler: “mısır’da istikbal işte burada yargılanan insanların bağlı bulunduğu hareketin olacaktır.”
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?