fazıl sayın "haremde 1001 gece" başlıklı keman konçertosu, isviçrede luzern senfoni orkestrasının siparişi üzerine 2008 yılı başlarında tamamlanmıştır. bestecinin ilk keman konçertosu olan bu eserde say, ülkesinin geleneksel müzik kültürüyle avrupa müzik kültürü arasındaki kopukluğa tamamen farklı bir köprü kurma cesareti göstermiştir.
piyanist olarak sahnedeki karizmatik duruşuyla bestelerinde müzik dilini nasıl etkili bir şekilde kullanacağını sezdiren fazıl say, önüne çıkacak her engeli bir çırpıda yıkıp geçeceğini bu konçertoda göstermiştir. "nazım hikmet" ve "metin altıok" oratoryoları gibi geniş formlarda etkileyici eserler veren bestecimiz, çağdaş konçerto anlayışının ürünleri olan "senfoni konçertant" ve üç piyano konçertosunun deneyimleriyle, bu kez müthiş bir özgüvenle yola çıkmıştır.
eser üç müzikal kavrayışın bileşkesini sergiler: modernite, türkiye müzik kültürünün etkileri ve keman çalma sanatının incelikleri. bu üç temel öğenin büyük bir içtenlik ve tutkuyla bir araya getirilmesi, 20 şubat 2008 akşamı john axelrod yönetimindeki luzern senfoni orkestrası tarafından gerçekleştirilen ilk seslendirmede isviçreli müzikseverleri çılgına çevirmiştir. bu müzik ziyafetinde solist patricia kopatchinskajanın inanılmaz ustalığı ve başarısının payı büyüktür.
aynı coşku, eserin japonyadaki ilk seslendirilmesinde de görülmüş, japon müzikseverler besteci ve solisti defalarca sahneye çağırmışlardır. eserin türkiye prömiyeri ise özellikli bir senfonik topluluk olan crr istanbul senfoni orkestrası, yine şef john axelrod yönetiminde ve yine kopatchinskajanın solistliğinde 21 aralık 2008 tarihinde istanbulda cemal reşit rey konser salonunda gerçekleştirilmiştir.
http://www.klasiknotlari.com
haremde 1001 gece
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?