boston müzik sahnesinde 90’ların sonu ve 2000 başı itibariyle takdire değer gruplar için herhangi bir kategorizasyon yapmanın zorluğu özellikle retro-soul/funk topluluklarının 80’ler synth-pop ve new wave’inden kurnazca sıyrılmaları ile daha da artarken, şehrin en özgün grubu dresden dolls kendinden bahsettirmeye başladı. hat safhada anti-ortodox olan ikili, vokalist / piyanist amanda palmer ve davulcu brian viglione’nun 2001 yılında kurduğu grup alternative pop-rock, riot grrrl ve vurgulu bir şekilde 1920’lerin adolf hitler öncesi weimar cumhuriyetine ait alman kabaresinin üstüruplu bir karışımı.
“dresden dolls” ismi ise palmer ve viglione’un ingiliz punk grubu the fall’ın bir şarkısından ve almanya’nın 2.dünya savaşı sırasında bombalanan dresden şehrinden etkilenerek ortaya çıktı. palmer söz yazarlığında ve vokalinde hep ingilizceyi tercih etse de weimar dönemi etkisi grubun etrafını sarıyor. ikili sadece müzikleriyle değil dış görünüşleri ve estetik anlayışlarıyla da bu konudaki ciddiyetlerini sergiliyor.
2000 senesinde merak uyandırmaya başlayan renkli ve şaşırtıcı canlı performansları ile palmer ve viglione kıyafetlerindeki ve makyajlarındaki izleri yarı entrikacı goth, yarı weimar sitilli bir başarı elde etmekte kullanmış farklı kültür ve mahalleri uyumlu bir şekilde biraraya getirebildi. bu küçük gösteriler sayesinde dresden dolls yavaş yavaş mütevazi ama yeterince tutkulu meshebini de oluşturmuş oldu.
dresden dolls ‘un kıyafetleri kadar zarif ve becerikli zekası da yaptıkları teatral karanlık müziğin alışılmadıklığını pekiştirdi. grubun müzik camiasındaki ışık tutanlarındaysa marlene dietrich ve kurt weill’den rock dünyasının alternatif sanatçıları tori amos ve pj harvey’e hatta hole’un şimdilerde solo takılan kurucusu courtney love’a kadar çeşnili bir isim listesinden bahsedilebilir.
londra menşeyli söz yazarı, vokalist nellie mckay’ın doris day hayranlarına kendini hatırlattığı dakikalar arasına sıkışan alanis morissette veya randy newman gölgeleri aksine dresden dolls etkinlendiği ses ve kurguların farklı zaman dilimlerindeki yolculuğunu daha saf ve tabi bir rüzgar estirerek, kombinasyonunuysa daha az iddialı ve alçaktan yaparak kendini zorlama bir tarzdan kurtarabildi.
2003 yılında canlı kayıt toplamalarından oluşan “a is for accident” albümünü important etiketiyle yayınlayan grubun ilk stüdyo albümü de 8ft. records’dan 2004 yılında ve kendi isimleri altında çıktı. 2006 yılında ise ‘goober & the peas’ üyelerinden paul koldeire prodüktörlüğünde cambridgedeki apache stüdyolarında kaydedilen ‘yes,virginia’ albümleri yayınlandı.
dresden dolls
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?