dunyanin gelmis gelmis en buyuk keman virtuozu. kendisi italyandir. "24 kapricyo" isimli eseriyle unludur. klasik muzik tukunlari icin paha bicilmez bir hazinedir niccolo paganini. 1782de italyanin cenova kentinde dogmus, 1840da vefat etmistir. muzikte "romantik cag" akiminin onculerindendir.
niccolo paganini
bu keman virtuozu ile ilgili ilginc bir anekdot anlatmakta fayda var.
n. paganini bir aksam konseri verecektir. fakat konsere kemanini getirmeyi unutmustur. bunun uzerine yakin bir arkadasindan kemanini odunc alir. o konsere kemanini odunc veren arkadasi da davetlidir. n. paganini kemani o kadar muhtesem calar ki, izleyenleri kendine hayran birakir. konserin sonunda n. paganini kemanini arkadasina geri vermek isterken, arkadasi bunu reddeder ve der ki:
- bay paganini, parmaklarinizin degdigin kemani artik geri alamam, o sizindir!!!
boylesine buyuk bir sanatcidir niccolo paganini...
n. paganini bir aksam konseri verecektir. fakat konsere kemanini getirmeyi unutmustur. bunun uzerine yakin bir arkadasindan kemanini odunc alir. o konsere kemanini odunc veren arkadasi da davetlidir. n. paganini kemani o kadar muhtesem calar ki, izleyenleri kendine hayran birakir. konserin sonunda n. paganini kemanini arkadasina geri vermek isterken, arkadasi bunu reddeder ve der ki:
- bay paganini, parmaklarinizin degdigin kemani artik geri alamam, o sizindir!!!
boylesine buyuk bir sanatcidir niccolo paganini...
niccolo paganini, 27 ekim 1782 yılında genoa’da doğmuştur. babası tersane işçisidir. aynı zamanda keman çaldığı için paganini’nin ilk müzik öğretmenidir. niccolo 11 yaşına geldiği zaman usta bir kemancı olmuştur artık. çevresindeki ünlü bütün keman öğretmenleri ona parasız ders verirler. ilk turnesini yaptığında henüz 13 yaşındadır. bu arada, kendi yeteneğine uygun, zor yorumlanacak yapıtlar besteler. yalnız keman değil, gitar, viyola ve mandolin de çalar. 1805 – 1813 yılları arasında lucca prensesinin müzik yönetmeni olur. paganini’nin içki ve kumara olan düşkünlüğü de çok ünlüdür. elde ettiği büyük başarılar onu kumara ve içkiye alıştırır. kumar alışkanlığı ona herşeyini, hatta kemanını kaybettirir. zengin bir işadamı ona guamerius yapımı bir keman armağan eder. sonradan stradivarius ve amati yapımı kemanlara da sahip olur. bu kemanlar onun hazinesidir. 23 yaşına geldiğinde konserlerini azaltır. 1824 yılında bunalıma girer ve 1827 yılında iyileşip avrupa turnelerine çıkar. avusturya, almanya ve fransa’ya gider. paris ve londra’da ilk sahneye çıkış tarihi 1831 yılıdır. 1833 yılında paris’te berlioz’a içinde viyola solo olan bir senfonik yapıt ısmarlar. ortaya “harold en italie” adlı eser çıkar. ancak paganini bu yapıtı hiçbir zaman seslendirmez. 1834 yılından sonra konserlerini çok azaltır. gırtlak kanseri hastalığına yakalanır ve 27 mayıs 1840 yılında nice’de ölür.
gelmiş geçmiş en büyük keman virtüözü olan paganini, baş döndürücü çevikliği, son derece duygusal yorumu ile inanılmaz bir müzisyendir. yeteneği o kadar olağanüstüdür ki, şeytanla işbirliği yaptığı inancı yayılmıştır. teknik olarak çağının çok ilerisindedir. bugün bile eşliksiz keman için yazdığı “24 caprices”i tek resitalde seslendirecek ustalıkta kemancı sayısı çok azdır. özellike “24. kapriçyo”nun teması üstüne en çok çeşitleme yapılmış tema olarak müzik tarihine geçmiştir. brahms, rachmaninof, blacher, lutoslawski, snitke, ernst ve rochberg gibi besteciler kendi çağlarına, kendi akımlarına göre, paganini temasını çeşitlemişlerdir.
paganini, ne berlioz gibi büyük orkestraların bestecisidir, ne de chopin gibi minyatür müziğin ustasıdır. oysa tarih boyu yaşamış her türlü çalgı yorumcusunun en üstünüdür. temelde virtiözitesi yaratıcılığa dayanır. müziğinin dış görünüşündeki buzlu pırıltılar, romantik armonideki sıcakkanlı yapının ters çevrilmişi gibidir. romantik ısıyı şeytansı bir çerçeveye yaraştırır. piyanonun gündeme geldiği, en duyarlı çalgı olarak saygı gördüğü günlerde keman ile cambazlık yapan bir besteci, büyük bir ilgiyle karşılanır. bu nedenle onun keman yapıtlarını, örneğin “24 caprices”ini, schumann ve liszt piyanoya uyarlamışlardır. liszt’in “etudes d’execution transcentande” adlı yapıtları, paganini’nin yapıtlarını örnek alır, piyanoda onlara koşut gelişir. her birinde yaratıcı enerji, parlak bir teknik, soluksuz bir yorum egemendir.
paganini’nin bestlerinin çoğu teknik bir beceri gösterisidir. konçertoları, kaprisleri ve oda müziği çalışmaları vardır. yapıtlarının çoğu, zamanında basılmamıştır. paganini’nin çalış tekniğindeki şeytansı tılsım, uzun yıllar çözülememiştir. armonikleri kullanmaktaki öncülüğü, kemanını değişik tınılar elde etmek için akort edişi, yay tekniğindeki ustalığı, staccato ve pizzicato yönetmini yaygınlaştırması, paganini’ye özgü, daha önce hiç duyulmamış yeniliklerdir. kemandaki doğru tonlaması, net ve temiz sesleri yine onun hüneridir. keman konçertosunun son bölümünde pizzicatolar en alımlı şekliyle canlanır.
paganini’nin müziği kendi yorumuna göre yazılmış, çok zor yapıtlardan oluşur. bu yapıtlar öylesine kıvraklık, dinamizm ve üstün bir hüner gerektirir ki, halk, onun bedenine şeytanın girdiğine inanmıştır. fiziksel görünümü de, kemikli yapısı ve sinirli davranışlarıyla şeytansı bir imgeyi çağrıştırır. bu inanç ölümünden sonrada sürer. paganini’yi kutsanmış toprağa gömmezler. oradan oraya taşınan cesedi, 1926 yılına dek belli bir gömüte yerleştirilemez.
kaynak
evin ilyasoğlu.......zaman içinde müzik
gelmiş geçmiş en büyük keman virtüözü olan paganini, baş döndürücü çevikliği, son derece duygusal yorumu ile inanılmaz bir müzisyendir. yeteneği o kadar olağanüstüdür ki, şeytanla işbirliği yaptığı inancı yayılmıştır. teknik olarak çağının çok ilerisindedir. bugün bile eşliksiz keman için yazdığı “24 caprices”i tek resitalde seslendirecek ustalıkta kemancı sayısı çok azdır. özellike “24. kapriçyo”nun teması üstüne en çok çeşitleme yapılmış tema olarak müzik tarihine geçmiştir. brahms, rachmaninof, blacher, lutoslawski, snitke, ernst ve rochberg gibi besteciler kendi çağlarına, kendi akımlarına göre, paganini temasını çeşitlemişlerdir.
paganini, ne berlioz gibi büyük orkestraların bestecisidir, ne de chopin gibi minyatür müziğin ustasıdır. oysa tarih boyu yaşamış her türlü çalgı yorumcusunun en üstünüdür. temelde virtiözitesi yaratıcılığa dayanır. müziğinin dış görünüşündeki buzlu pırıltılar, romantik armonideki sıcakkanlı yapının ters çevrilmişi gibidir. romantik ısıyı şeytansı bir çerçeveye yaraştırır. piyanonun gündeme geldiği, en duyarlı çalgı olarak saygı gördüğü günlerde keman ile cambazlık yapan bir besteci, büyük bir ilgiyle karşılanır. bu nedenle onun keman yapıtlarını, örneğin “24 caprices”ini, schumann ve liszt piyanoya uyarlamışlardır. liszt’in “etudes d’execution transcentande” adlı yapıtları, paganini’nin yapıtlarını örnek alır, piyanoda onlara koşut gelişir. her birinde yaratıcı enerji, parlak bir teknik, soluksuz bir yorum egemendir.
paganini’nin bestlerinin çoğu teknik bir beceri gösterisidir. konçertoları, kaprisleri ve oda müziği çalışmaları vardır. yapıtlarının çoğu, zamanında basılmamıştır. paganini’nin çalış tekniğindeki şeytansı tılsım, uzun yıllar çözülememiştir. armonikleri kullanmaktaki öncülüğü, kemanını değişik tınılar elde etmek için akort edişi, yay tekniğindeki ustalığı, staccato ve pizzicato yönetmini yaygınlaştırması, paganini’ye özgü, daha önce hiç duyulmamış yeniliklerdir. kemandaki doğru tonlaması, net ve temiz sesleri yine onun hüneridir. keman konçertosunun son bölümünde pizzicatolar en alımlı şekliyle canlanır.
paganini’nin müziği kendi yorumuna göre yazılmış, çok zor yapıtlardan oluşur. bu yapıtlar öylesine kıvraklık, dinamizm ve üstün bir hüner gerektirir ki, halk, onun bedenine şeytanın girdiğine inanmıştır. fiziksel görünümü de, kemikli yapısı ve sinirli davranışlarıyla şeytansı bir imgeyi çağrıştırır. bu inanç ölümünden sonrada sürer. paganini’yi kutsanmış toprağa gömmezler. oradan oraya taşınan cesedi, 1926 yılına dek belli bir gömüte yerleştirilemez.
kaynak
evin ilyasoğlu.......zaman içinde müzik
kendisi soyle anılır;seytanın parmakları.
cok sohbette adı gecer keman virtüözü.istanbul konservatuar da bir hatun ile tanısılır..keman calıyordur.sohbette resim,guzel sanatlar derken altta kalmamak için kemanı iyi calarım der olaylar gelisir..
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-bende cok iyi keman calıyorum..hani ayıptır solmesi...ekiekieki...
-niccolo paganini var kendisi hic konusmaz...
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-ama o öldü ki...(gulumsuyo hala ya..)
-ya ya ya...bak hala tanıyoruz...ama..
-......
-tek telle bile beste yapmıs fırlama...
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-......
arkadas-(hatun gormeden fısıldar)yenı tanıstınız mına koiim...sen degilsen ben varım...
-boynum kıldan ince...
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-bende cok iyi keman calıyorum..hani ayıptır solmesi...ekiekieki...
-niccolo paganini var kendisi hic konusmaz...
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-ama o öldü ki...(gulumsuyo hala ya..)
-ya ya ya...bak hala tanıyoruz...ama..
-......
-tek telle bile beste yapmıs fırlama...
tadına,sohbetine doyulmaz hatun-......
arkadas-(hatun gormeden fısıldar)yenı tanıstınız mına koiim...sen degilsen ben varım...
-boynum kıldan ince...
24 caprice bunu her dinledikce;yok ebenin amı,oha mına koiim oha,sana insan diyenın ta...gibi sevgi sozcuklerini soyletir..
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?