necip fazıl kısakürek

freshy
26 mayıs 1905’da doğdu. maraş’lı bir soydan gelen necip fazıl’ın çocukluğu, mahkeme reisliğinden emekli büyük babasının istanbul çemberlitaş’ta ki konağında geçti. ilk ve orta öğrenimini amerikan ve fransız kolejleri ile bahriye mektebi’nde (askeri deniz lisesi) tamamladı. lisedeki hocaları arasında dönemin ünlülerinden yahya kemal, ahmet hamdi (akseki), ibrahim aşkı gibi isimler vardı.
istanbul edebiyat fakültesi felsefe bölümü’nü bitirdikten (1924) sonra gönderildiği fransa’da sorbonne üniversitesi felsefe bölümünde okudu. paris’te geçen bohem günlerinden sonra, türkiye’ye dönüşünde hollanda, osmanlı ve iş bankalarında müfettiş ve muhasebe müdürü olarak çalıştı. bir fransız okulu, robert kolej, istanbul güzel sanatlar akademisi, ankara devlet konservatuarı, ankara üniversitesi dil ve tarih-coğrafya fakültesi’nde hocalık yaptı(1939-43). sonraki yıllarında fikir ve sanat çalışmaları dışında başka bir işle meşgul olmadı.
şairliğe ilk adımını on yedi yaşında iken, annesinin arzusuyla başladı ve ilk şiirleri yeni mecmua’da yayımlandı. milli mecmua ve yeni hayat dergilerinde çıkan şiirleriyle kendinden söz ettirdikten sonra, paris dönüşü yayımladığı örümcek ağı ve kaldırımlar adlı şiir kitapları onu çok genç yaşta çağdaşı şairlerin en önüne çıkararak edebiyat çevrelerinde büyük bir hayranlık ve heyecan uyandırdı. henüz otuz yaşına basmadan çıkardığı yeni şiir kitabı ben ve ötesi (1932) ile en az öncekiler kadar takdir toplamayı sürdürdü
şöhretinin zirvesinde iken felsefi arayışlarını sürdürüp içinde yeni bir dönemin doğum sancısını hisseden necip fazıl için 1934 yılı gerçekten de hayatının yeni bir dönemine başlangıç olur. bohem hayatını en koyu rengiyle yaşadığı günlerde beyoğlu ağa camii’nde vaaz vermekte olan abdülhakim arvasi ile tanışır ve bir daha ondan kopamaz. necip fazıl’ ın hemen tümünde üstün bir ahlak felsefesinin savunulduğu tiyatro eserlerini birbiri ardına edebiyatımıza kazandırması bu döneme rastlar. tohum, para, bir adam yaratmak gibi piyesleri büyük ilgi görür. bu eserlerden bir adam yaratmak, türk tiyatrosunun en güçlü oyunlarındandır.
necip fazıl’ın şairliği ve oyun yazarlığı kadar önemli yönü, çıkardığı dergiler ve bu dergilerde çıkan yazılarla sürdürdüğü mücadeledir. haftalık ağaç dergisi(1936, 17 sayı) dönemin ünlü edebiyatçılarının toplandığı bir okul olmuştur. büyük doğu dergisinde çıkan yazılarıyla ismet paşa ve tek parti (chp) yönetimine şiddetli bir muhalefet sürdürmesi sonucu hakkında açılan çok sayıda davada yüzlerce yıl hapsi istendi, cinnet mustatili adlı eserinde hapishane anıları yer alır. sık sık kapatılan ve toplatılan büyük doğu’nun çıkmadığı sürelerde günlük fıkra ve çeşitli yazılarını yeni istanbul, son posta, babıalide sabah, bugün, milli gazete, hergün ve tercüman gazetelerinde yayımlandı. büyük doğu’da çıkan yazılarında kendi imzası dışında adıdeğmez, mürid, ahmet abdülbaki gibi müstear isimler kullandı. 1962 yılından itibaren de hemen hemen tüm anadolu şehirlerinde verdiği konferanslarla büyük ilgi topladı.
1980’de kültür bakanlığı büyük ödülü’nü, ’iman ve islam atlası’ adlı eseriyle fikir dalında milli kültür vakfı armağanı’nı (1981), türkiye yazarlar birliği üstün hizmet ödülü’nü (1982) almıştır. ayrıca türk edebiyatı vakfı’nca 1980’de verilen beratla ’sultan-üş şuara’ (şairlerin sultanı) ünvanını kazanmıştır
bu başlıktaki tüm girileri gör

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol