kemalizm

cumhuriyet halk partisi’nin programina temel olan ana fikirler turk devleti’nin baslangicindan bugune yapilmis olan islerle yalin olarak ortaya konmustur.(1931) bundan baska, bu fikirlerin baslicalari, 1927 yilinda kurultayca da kabul olunan parti tuzugunun genel esaslarinda ve ayni kuruktauca onaylanan genel baskanligin bildiriginde ve 1931 kamutay secimi dolayisiyla cikarilan bildirikte saptanmistir. bunlara ek olarak 1935 kurultayinda saptanan ilkeler oncekilere eklenmistir. kemalizm ideoloji olarak bu sekilde teoriye dokulmustur.
kemalizm, en kisa tanimla, turk ulusunun cagdaslasma ideolojisidir.
turk devrim surecinde izlenen yontemler ve gerceklestirilen eylemler; uygulamayla dogrulugu kanitlanan kurallar olarak ortaya cikti. devrimin icinden suzulup gelen bu kurallar kemalizm’i olusturdu. devrim surecinde ve devrimin onderi tarafindan ortaya konulan bu kurallar kemalizm’in ilkeleridir. ilkelere bir butun olarak kemalizm adi verilmektedir.
bir baska tanimla kemalizm, turk kurtulus savasi’nda ve turkiye cumhuriyeti’nin kurulusunda temel olan fikir ve ilkelerin tumudur.
“kemalizm, kapitalist ve sosyalist sistemlerin analiz ve sentezinden dogmus, anti-emperyalist bir yontemdir”(kemal odabasi)
“kemalizm, kaynagini turk ulusal kurtulus savasi’ndan alir. amacladigi toplum ve devlet yapisi, batinin akla, bilime dayali cogulcu, ozgurlukcu demokrasi anlayisidir.”(suna kili)
kemalizm, alti ana ilke ve butunleyici ilkelerden olusur :

ana ilkeler;
ulusculuk
halkcilik
cumhuriyetcilik
laiklik
devletcilik
devrimcilik

butunleyici ilkeler anayasaya girmedigi icin , kesin sayilarini belirtmek zordur. ayrica kemalizm, kuramcilarin oturup yazdiklari ve sonra toplum yasamina uygulanan bir sistem degildir. yasamin ve savasimin icinden dogmus, sonra sistemlestirilmeye calisilmistir. bu nedenle butunleyici ilkeler, degisik kaynaklarda, degisik sayilar ve adlarla belirtilmektedir. bu durum, butunleyici ilkelerin onemini azaltmaz. cunku, butunleyici ilkeler goz ardi edilirse kemalizm anlasilamaz. cogu kez bu yanlisa dusulmustur. bu yuzden kemalizm’i sadece alti ilkeden ibaret sanan, onlari da yeterince kavramamis insanlar coktur. aydinlar arasinda bile..!

butunleyici ilkeleri soylece siralayabiliriz :

1- tam bagimsizlik
2- ulusal egemenlik
3- akilcilik ve bilimcilik
4- gercekcilik
5- cagdaslik
6- bariscilik
7- insancillik
8- evrensellik
9- emperyalizm karsitligi
10-esitlikcilik
11-ulusal birlik
12-ulke butunlugu...

temeli yurt ve ulus sevgisine ve millet egemenligine dayanan laik,akilci cagdaslasma dusun yapisidir.kemalizm turk devrim tarihi’nin cagdaslasma ulkulem’idir..gelisime,devinime,evrime aciktir,aslolan aklin ve bilimin yoludur.tum bunlar icin gerekli olan sey ise tam bagimsizliktir.bu dusun yapisini mustafa kemal soyle aciklamaktadir:"en once ve herseyden once kendi gucumuze dayanmak ve milletin refahina calismaktir.."bu yuzdendirki kemalizm baska hicbir dis gucu kabul etmez,attila ilhan’in da dedigi gibi:"anti-emperyalist olmayan birisi ben kemalistim diyemez"..bu yuzdendirki mustafa kemal tam bagimsizligi her anlamda soylemistir;siyasi bagimsizlik,hukuki bagimsizlik,iktisadi bagimsizlik,askeri bagimsizlik,e?itimde ba?ymsyzlyk...
günümüzde adı altında birçok insanlık dışı hareket yapılan böylece bu kanunsuz ve ahlaksız davranışlara rutin bir davranış kisvesi giydirilen hiç yakışmamasına rağmen atatürk adına sığınıp insanları sömüren bir düşünce sistemi haline gelmiş öz ve çıkış zamanı itibarıyla yenilikçi bir ideoloji. yök ve genel kurmay bu fikri asimile etmiş en büyük kült olarak türk tarihine kara lekeler bırakmıştır. cuntacı zihniyetin vicdanını rahatlatmaya yönelik önermelerinden başka hiç bir etkisi ve faydası olmayan gerçek anlamından uzaklaşmış düşünce sistematiğidir.
hep "teokratik" rejmlerin "despot"luğundan bahsedilir, her fırsatta osmanlıya sövülür ve cumhuriyetin "fikri hür, vicdanı hür nesiller" yetiştirdiği ileri sürülür. gelin görün ki, "teokratik" osmanlı’da kimse müslüman olmaya zorlanmazken, laik kemalist sistemde "ulu önder" e inanmamak suç sayılıyor.
kemalist olmakla atatürkçü olmak aynı şey değildir. (kaldı ki hiç kimse, bu zaman ve çağda ne kemalist ne de atatürkçü olmaya zorlanmamalıdır/zorlanamaz.) kemalizm atatürk’ü sevmek değildir. onu tanrısallaştırmak, doğa üstü güçleri ona atfetmek, onu bir taraftan kısır döngüler içinde çıkarları korumak, iktidarda-güçte kalabilmek için kullanırken diğer taraftan da bir yerlere hapsetmektir. dünyaya kapalı, değişime küskün kalmaktır. bu da atatürk’ü sevmekle eş tutulamaz. yani kemalist olmakla atatürkçü olunmaz. atatürk, kemalizm adına yapılanları görse çok üzülürdü herhalde demek de yanlış olmaz.
kemalizm bir bakış açısıdır.belirli sınırları,kurallar yoktur. ilerlemeyi,daha iyiye gitmeyi temsil eder. her ideolojilerde olduğu gibi kemalizmi kendi yaptıkları yanlışlara alet edenler baz alınarak kemalizm gericilik,sabit fikirlilik gibi kavramlarla eş tutulamaz. bunca yıldır devlet ideolijisiymiş gibi gösterilmesi ama içi boşaltılarak sadece bir kavram haline getirilmiş olması, sistemin tüm hatalarının bu fikre yamanmasına sebeb olmuştur. kemalizm herşeyden önce akılcılığı,mantığı ve bilgiyi esas alır. ya da benim kemalizmden, atatürkten anladığım budur.
mustafa kemal’in 1923-1931 arası uyguladığı pratikerin, teorideki adı...ilk kez 1928 yılında gazeteci falif rıfkı tarafından hakimiyet-i milliye’deki köşesinde kullanılmış, daha sonra artan biçimde dönemin aydınlarının kaleminde imkan bulmuştur...türkiyenin bugün içinde bulunduğu topyekün tıkanıklığın birincil teorik nedenidir...acilen incelenmeli ve aşılmalıdır.
atatürkçülükle alakası olmayan akım, putlaştırma atatürk üzerine düşünce tanımama mantalitesi 1923 ruhuyla yaşama devam etme saçmalığı büyümemeye inat çocuk kalmak ve gerçeklerin altında ezilmektir. atatürkçülükle karıştırılmamalıdır insanlar ölür düşünceler yaşar bunu kabul etmemek saçmalıktır.
atatürkcülükle hiçbir alakası olmayan, bütün izmler gibi kendinden başkasına saygısı olmayan, atatürkü anlamak yerine çıkar amaçlı kullanan bu ülkenin geri kalmışlığının ve yobazlaşmasının en büyük etkilerinden olan fikirler bütünü.
ana ilkeleri asla ulusculuk,halkcilik,cumhuriyetcilik,laiklik,devletcilik,devrimcilikolmayan; atatürk olgusunu sömürdükce bu ülkeyi yaşanmaz hale getiren fikir. atatürk yaşaydı asla kemalist olmazdı.
kemalizm; temel ilkelerini atatürk’ün belirlediği, türk ulusunun, akıl ve bilimin yol göstericiliğinde ileri bir toplum olarak çağdaş uygarlık düzeyine erişmesini, tüm insanlığın içinde bağımsız, eşit ve şerefli bir biçimde yer almasını amaçlayan bir düşünce sistemidir. atatürkçülük olarak da adlandırılan bu sistem, türk toplumunun gereksinim ve isteklerinden doğmuş; devlet yaşamına, düşünce yaşamına, ekonomik yaşama, toplumun temel kurumlarına ilişkin gerçekçi düşünce ve ilkeleri içeren tümden bir ulusal çağdaşlaşma, değişim ve dönüşüm modelidir.

hepimizin bildiği gibi 6 temel unsuru vardır:

cumhuriyetçilik
milliyetçilik
halkçılık
devletçilik
laiklik
devrimcilik

türk toplumununun varlığını sürdürebilmesi için ihtiyaç duyduğu dönüşümün teorik ve pratik araçlarını vareden bu düşünce sistemi ’kemalizm’ adıyla ilk defa 1930’larda kullanılmaya başlanmış 9 mayıs 1935 tarihindeki 4. chp kurultayında ise ilk defa parti programında zikredilmiştir. dolayısı ile mustafa kemal yaşadığı yıllarda kendisi tarafından tanımlanmış bu fikri sistemin üyesi ya da destekleyicisi olmaktan öte kurucusudur.

birazcık daha fazla okuyalım canlar.

"tc ye en büyük zararı veren insanların ideolojisi." cumlesini insanlarin yazabilmelerini saglayan ideoloji.

edit: entryi yazan ki$i ucuruldugu icin bu entry de anlamsiz kaldi tabi.
çelişkilerle dolu bir takım ilkelerle meydana gelmiş bir ideoloji!

gerçi kemal atatürkten daha fazlasını beklemek bence haksızlık. sonuç itibariyle askerlik dışında formel bir eğitimi olmayan, ufak askeri birlikler dışında hiçbir yerde yöneticilik yapmamış, batı gibi olmayı hedeflerken batıyla alakası selanikin sofyanın ötesine gitmemiş, voltaire ile ilgili birkaç çeviri dışında batıya dair hiçbir metin okumamış, anglo sakson kültürü hakkında hiçbir fikri olmayan atatürkün ilkelerinde çelişkilerin olması kadar doğal bir şey yoktur bence.
0 /